Søk
Close this search box.
Søk
Close this search box.
ANNONSE

Sporer kundene både på nett og i butikk

Ole Martin N. Evensmo

Adyen lover en løsning på butikkjedens drøm om å kjenne igjen kundene på tvers av butikk og nett.

ANNONSE

Alle butikkjeder har en omnikanal-drøm om sømløs sporing av kundene, men det er langt frem for de fleste. Den samme kunden fremstår som regel minst som to kunder - en i de fysiske butikkene og en i nettbutikken og det er hvis de bruker samme kort begge steder. Dette kompliserer eller umuliggjør mye omnikanalarbeid og markedsføring. Ved å tilby en bedre løsning på denne utfordring, vokser den nederlandske betalingstilbyderen Adyen raskt.


Jussi Lindberg

Jussi Lindberg

Ayden la nylig frem sterke veksttall. Verdien på transaksjoner gjennom deres system økte i fjor med 25 prosent til 50 milliarder dollar. I Norden doblet antall handelbedrifter som bruker deres løsning, men her i Norge er selskapet foreløpig lite kjent. Det medgir Jussi Lindberg, sjef for Norden og Baltikum i Adyen overfor Netthandel.no.

Her er i Norge er Optimalprint største kunde av Adyen og uten fysiske butikker har ikke selskapet tatt i bruk den viktigste fordelen Adyen tilbyr. For det nederlandske selskapet tilbyr både mobile betalingsterminaler, kasseløsning på Ipad og betalingsteknologi til nettbutikker. En kjede som bruker begge deler, får data fra Adyen som forteller når en kunde har handlet enten i butikk eller på nett, selv om samme kort ikke er brukt.

Dette klarer Adyen fordi selskapet bygger brukerprofiler - på tvers av alle sine kunder. Basert på navn på kortet, leveringsadresser og IP-adresser matcher selskapet mange kort mot en unik bruker. Dermed kan en kunde identifiseres selv om han/hun har brukt ulike kort i en butikk og på nett og kjeden som eier dem begge får verdifull informasjon.

I tillegg tilbyr hevder Adyen at de tilbyr en forenklet integrasjon i nettbutikken og flere muligheter til å forenkle netthandel. I følge Lindberg er selskapet alene om å tilby nettbutikker de fleste kjente kort- og betalingsteknikker gjennom en og samme avtale. Vanligvis inngår en nettbutikk avtale for hvert alternativ de vil tilby, for eksempel Visa/Mastercard, Klarna og Amex. Med Adyen kan nettbutikkene tilby sine kunder mer enn 250 betalingsalternativer, inkludert fremvoksende teknologier som Apple Pay, Android Pay og mer eksotiske alternativer som Bitcoin.

- Har du internasjonale kunder, får du mye høyere konvertering dersom du tilbyr betaling med de kort og betalingsløsninger som er utbredt i deres land. Kinesiske kunder har ikke Visa, de har UnionPay, påpeker Lindberg til Netthandel.no.

Basert på en integrasjon, kan nettbutikker skru av og på mange betalingsalternativer. Dette er spesielt attraktivt for multinasjonale aktører, påpeker Lindberg, men mindre aktører som ønsker mange alternativer reduserer integrasjons- og avtalearbeidet sitt.

Et eksempel på dette er den svenske øretelefon-produsenten Urbanears som har skrudd på hele 90 betalingsmetoder og eksponerer ulike sett med dem basert på hvilket land kunden kommer fra, forteller Lindberg. Hvor mange alternativer Spotify, Adyens mest kjente nordiske kunde bruker, vet ikke Lindberg.

Adyen hevder de er billigere enn konkurrentene. For bruk av deres system, tar de hva den enkelte betalingsleverandør krever pluss et påslag fra de minste kundene sine på 0,6 prosent. Hvor lavt påslaget kan bli for store kunder vil ikke Lindberg fortelle.

Den nederlandske løsningen gir også en mer kontroll over bruken av 3D Secure, teknikken som øker sikkerheten, men krever BankID eller pålogging med pinbrikke. Ayden-løsningen lar nettbutikker ikke bare sette beløpsgrenser, men styre grensen basert på tidspunkt på døgnet, IP-adresser og kort-typer.

Del artikkel: