Søk
Close this search box.
Søk
Close this search box.
ANNONSE

Sportamore

Sportamore
Netthandel

Sportamore ble etablert i 2009 og er Nordens største rene nettbutikk. Vokser raskt, men utfordres nå fra alle kanter.

ANNONSE

Sportamore vokser raskt, til tross for tøff konkurranse fra en rekke mindre nettbutikker, samt kjeder som Stadium og XXL. Men i motsetning til en lavprisaktør som XXL, henvender Sporatmore seg mer til premiumsegmentet og sier selv at deres største konkurrenter er nisjenettsteder. Mens XXL også er sterke på hardvare, domineres Sportamore sitt salg av klær og sko som utgjør 40 prosent av deres salg (kilde: Finansavisen 25.juni 2016).

68 prosent av deres kunder er kvinner, noe som er naturlig med deres fokus på kvinner mellom 25 og 35 år. Har for øvrig 18 000 produkter i sortimentet (kilde: Sportamore-CEO Johan Ryding på DNB Retail and Consumer Conference 2016 i Oslo, 9.sept 2016).

Selskapet ble tablert i 2009 i Sverige og nettbutikken åpnet i 2010. Hovedkontor i Stockholm og sitt lager rett utenfor den svenske hovedstaden.

Totalt omsatte Sportamore for 542 millioner svenske kroner i 2015, en pen vekst fra 2014 da de omsatte for 370 millioner. Sportamore sin vekst har kostet flesk, men i 2015 gikk i alle fall EBITDA i pluss på deres hjemmemarked Sverige som utgjør ca 65 prosent av totalomsetningen. I et intervju med Finansavisen 25.juni 2016 opplyser Sportamore at de i 2015 brukte 20 prosent av omsetningen på markedsføring, noe som kan forklare manglende overskudd.

Sportamore har vært børsnotert siden 2012. I 2015 ble de flyttet opp på den store listen på Nasdaq. I juni 2016 hadde de en markedsverdi på cirka 450 millioner norske kroner.

(Foto: Sportamore. Bildet viser gründerne Joakim Friedman (t.v) og Johan Ryding)

Del artikkel: