De store norske sportskjedene har tjent seg rike på nordmenns friluftsiver og har så langt fått beholde det meste av markedet selv. Dog har den svenske nettbutikken Sportamore som er størst på nettsalg i Norden, etablert seg i Norge, men røper ikke tall for hvordan dette har utviklet seg på det norske markedet.
I horisonten truer det større aktører. Franske Decathlon lovet tidligere i høst at selskapet skulle åpne norsk nettbutikk. Selskapet er en virkelig gigant med nettbutikker og 919 varehus fordelt på 24 land, deriblant Sverige. Selskapet skiller seg dog ut fra de tradisjonelle norske sportskjedene ved primært å selge egne merkevarer.
XXL-sjef Fredrik Steenbuch mtalte derfor kjeden som sportsbransjens Lidl og påpekte at Lidl gav opp i Norge.
Decathlon lovet i august at selskapet skulle åpne sin norske nettbutikk i løpet av året, men nå melder selskapet i sitt nyhetsbrev at lanseringen er utsatt. Nå sier selskapet bare "i løpet av 2016". Deathlon oppgir ikke noen årsak til utsettelsen og Netthandel.no har ikke lykkes å komme i kontakt med selskapets kommunikasjonsavdeling for en ytterligere forklaring.
(Foto: Decathlon)