Konsernsjef Fredrik Steenbuch sier til Finansavisen at dette ikke er starten på butikkutvidelser i Russland.
Det er kun en måte å prøve å lokke russiske kunder - i all hovedsak fra St. Petersburg - til å handle i den nærmeste finske butikken i Lapperanta.
- I området rundt St. Petersburg bor det seks millioner mennesker, som når den finske butikken på rundt to timer i bil, sier Steenbuch.
Russland er normalt sett et klassisk vinterland - og ergo et potensielt stort marked for sportsdetaljisten som er store på ski og vinterrelatert sportsutstyr.
En russisk nettside er en rimelig investering for verdens 26. største sportskjede for å gjøre seg kjent i det russsiske markedet, og for å finne ut av hvordan de russiske forbrukerne agerer.
Fakta om XXL:
- Omsatte for 2,151 milliarder kroner i Q4 2016. Samme resultat for Q4 i 2015 var 1,831 milliarder kroner
- Resultat etter skatt 2016: 188 millioner kroner
- Åpnet 12 nye butikker i 2016
- Åpner to butikker i Wien i Østerrike i løpet av høsten 2017. På sikt er målet å ha 15-20 butikker i det østerrikske markedet
- 31 butikker i Norge - 21 i Sverige
- Sikter på 30 prosent markedsandel i Norge i løpet av året
(Kilde: Finansavisen)