Fra og med i år er kjedens egne produkter laget av 100 prosent bærekrafitg bomull.
Klærne, som merkes med «Better Cotton», kommer som et resultat av kjedens engasjement i Better Cotton Initiative (BCI) - en ideell organisasjon der kjeden på ulike måter aktivt medvirker til å forbedre forholdene i verdens bomullsproduserende områder.
Økende kundekrav
- Vi har vært medlem av BCI siden 2012. Siden da har vi jobbet hardt for å møte kundenes økende krav og etterspørsel etter bærekraftig sportsmote. Nå kan vi endelig slå i bordet med våre egne merker, som alle består av 100 prosent bærekraftig bomull, sier Catrine Marchall, sjef for bærekraft hos Stadium.
Gjennom BCI har Stadium støttet en rekke ulike prosjekter. I høst var de delaktige i prosjektet «Female Cotton Farmers», hvor 1500 indiske bomullsdyrkende kvinner ble skolert for å bedre de økonomiske og de miljø- og helsemessige forutsetningene i en bestemt region.
Genuin interesse
Sportskjedens innsats er ut til å påvirke andre i bransjen.
- Leverandørene våre støtter Better Cotton ved å kjøpe bomull fra en Better Cotton-sertifisert produsent. Nå vil vi forsøke på få dem til å kjøpe direkte fra de produsentene vi støtter, og ta et steg videre. Vi vil vise at vi har en genuin interesse og ikke bare sender penger til et eller annet prosjekt, sier Marchall.
Fakta om sportskjeden:
- Sveriges største sportskjede
- Har butikkonseptene Stadium, Stadium Outlet og Stadium Pulse
- 170 butikker i Sverige, Finland og Tyskland
- Cirka 3200 ansatte
- Omsetning 2014/2015: 6,6 milliarder svenske kroner
- Eies av brødrene Ulf og Bo Eklöf, samt Ikano S/A
(Foto: Stadium/pressebilde/CC BY 3.0)