Først ut var Tyskland og Stachus Passagen i München, skriver Dagens Handel. Butikken åpnet 25. februar.
Europas største sportskjede vil nå tenke mindre på kolossale butikker på flere tusen kvadratmeter utenfor bysentrum, og tenke mer på små, kompakte sentrumsnære butikker.
Denne type tankegang er tydeligvis en het potet om dagen. I forrige uke skrev Netthandel.no at møbelgiganten Ikea tenker i samme baner. De har allerede åpnet to showroom i Tromsø og Ålesund og planlegger åpning av et service & pick-up point på Skøyen i Oslo i august år. Her kan du blant annet hente og bestille varer.
Inndelt i tre fargesoner
Den nye - og de kommende Decathlon-butikkene - vil være inndelt i tre soner.
- Den grå sonen vil bestå av de mest populære produktenene og sesongaktuelle varer, og gjøre det klart for kundene som er innom «minibutikken» at kjedens 35 000 ulike produkter kan kjøpes online.
- Den hvite sonen i butikkene er stedet hvor kunder som har netthandlet kan hente varene sine, en såkalt «Daily pick up zone». Alle varene som venter på eierene sin ligger godt synlig i gjennomsiktige bokser - i håp om at det skal inspirere andre kunder til å kjøpe samme vare.
- I den blå sonen vil kundene få mulighet til å teste ulike produkter og delta i interaktive spill.
- Kunden har makten
Heller ikke i Norge er sportsbransjen fremmed for det franske konseptet og tankegangen.
- Vi ønsker å være sømløse, og vi må hele tiden tilpasse oss kundenes behov og gjøre det enklest mulig for dem. Men hvor vi er i denne prosessen kan jeg ikke si noe konkret om. Men det jeg kan si er at kundene har makten, og vi må hele tiden tilpasse oss og søke mer kundeinnsikt, sier Kyrre Ufert Lømo, markedsdirektør i G-Sport og Gmax, og ansvarlig for CRM og netthandel i G-Sport, Gmax og Intersport, til eHandel.com.
Decathlon har ennå ikke etablert seg i Norge, men de har bekreftet at de i alle fall planlegger en norsk nettbutikk. Den skulle vært åpnet før jul, men er utsatt inntil videre.
Den franske sportsgiganten har 1031 butikker i 27 land. Selskapet har rundt 70 000 ansatte, og hadde en omsetning i 2015 på 9,1 milliarder euro.