Søk
Close this search box.
Søk
Close this search box.
ANNONSE

Sportsutstyr for millioner av kroner havner rett i søppelbøtta

Netthandel

Sportskjedenes garantiordninger medfører at mange nærmest nye og så godt som ubrukte varer destrueres og kastes, avslører TV 2.

ANNONSE

Sportsutstyr er "big business" i Norge. I fjor ble det solgt ski, sykler og sporty klær for 14 milliarder kroner her på berget.

Ikke alle ønsker å beholde det de har kjøpt - gjerne etter å ha testet det og funnet ut at det ikke holder mål - og returnerer dem. For de store sportskjedene som XXL, Intersport, G-Sport og G-MAX lokker selvsagt med garantiordninger som gjør det mulig for kundene å returnere varene dersom de ikke er 100 prosent fornøyd.

Og dette koster. Både i antall kroner og miljømessig. G-Sport får inn garantivarer til 20 millioner kroner i året. Joggesko, klær og ski som bare så vidt er brukt ender på søppeldynga, avslører TV 2.

Brukt = kastes

Flere ansatte i G-Sport/G-Max som TV 2 har snakket med sier at de har fått instruks om å ødelegge og kaste utstyr som kommer inn som følge av garantiordningen. TV-kanalen har fått tilgang på bilder som viser store mengder av diverse utstyr som er kastet i en container.

– En mann kom tilbake med et par slalåmstøvler til 4000 kroner som han ville bytte. Han hadde hatt dem på føttene én gang, men siden de var blitt litt skitne var vi nødt til å kaste dem, forteller en fortvilet butikkmedarbeider i G-Sport/G-Max.

En tidligere ansatt i Intersport forteller til TV 2 at det som regel var klær og sko som ble destruert mens han jobbet der. Men også dyrere varer ble ødelagt og kastet. Han forteller at han gjentatte ganger har hoppet på og ødelagt sykler og ski.

- Her har det vært gjort en feil

Overfor TV 2 hevder Gresvig-ledelsen at det må ha vært gjort en feil i butikken de har besøkt.

Kjededirektør i G-Sport/G-Max, Dag Johansen, sier følgende:

– Ingenting tilsier at vi kaster produkter som er fullverdige og kan brukes, selv om de er brukt. Det gjøres en vurdering i hver enkelt butikk, og enten gis det bort til et godt formål eller selges til lavere pris.

Overfor TV 2 kan ikke Gresvig vise til noen konkrete eksempler på at ting er gitt bort til gode formål, eller at de har avtaler med organisasjoner som kan benytte seg av returvarene.

På spørsmål fra TV 2 om at returnerte varerer for 20 millioner er et stort volum, svarer Johansen at det største volumet er produkter som ikke er brukt og kan selges igjen, mens det som må destrueres eller gis bort til gode formål utgjør det minste volumet.

- Hårreisende

Håkon Lindahl, fagrådgiver i miljøorganisasjonen Framtiden i våre hender, er mildt sagt overrasket. Hårreisende, er det første utsagnet han kommer med når han blir kjent med TV-kanalens problemstilling.

- Dette ser ut som helt brukbart utstyr, som kunne vært satt ned til lavere pris eller gitt bort til en organisasjon eller et idrettslag. Noen ganger må man la miljøhensyn gå foran kommersielle hensyn, sier han til TV 2.

Han tror også han har svaret på hvorfor så myes kastes.

  • De kjøper sannsynligvis inn så store volum at det er en liten utgift for dem å kaste det.
  • De synes kanskje det er for mye bry å selge det.
  • Dessuten vil de nok at kundene skal kjøpe nye ting, for det er det de tjener mest penger på.

Del artikkel: