Årsaken er enkel: Som kunder ønsker vi å spare tid og unngå julerushet i butikkene.
Det er de yngste som i størst grad kjøper julegavene i nettbutikker, ifølge en ny undersøkelse fra Virke.
Mens 55 prosent av de over 60 år oppgir at de vil gjøre alle julegaveinnkjøpene i fysiske butikker, mener kun 18 prosent av de under 44 år det samme.
- Vi ser tydelig at det er de yngste som helst handler i nettbutikken, og hovedforklaringen er at de ønsker å spare tid og å unngå julerushet i butikkene, sier Gerhard Anthun, leder i Virke e-Handel, i en pressemelding.
- Bredden i varesortimentet og muligheten til å sammenligne pris, er også en del av forklaringen for hvorfor man ønsker å handle på nett, spesielt for de under 44 år, fortsetter han.
Går i butikk for å få julestemning
Når den yngste gruppen likevel går i fysiske butikker, er de ute etter å kunne se og ta på varene før de kjøper dem. 80 prosent av den yngre garde oppgir dette som grunn til å oppsøke en butikk.
36 prosent sier også at de er opptatt av å få julestemning i butikkene.
Gruppen over 60 er i tillegg ute etter å få råd og veiledning fra ansatte når de handler julegaver.
Begge gruppene oppgir også at det å få varen med seg hjem med en gang er en viktig forklaringsfaktor for å velge fysisk butikk fremfor netthandel.
Rask levering er avgjørende
Det er også flere som er bekymring for at varen ikke kommer frem i tide, og dermed foretrekker fysisk butikk fremover nettbutikk i forbindelse med julegavekjøpene. Spesielt er de under 30 år bekymret for at varen ikke blir lever i tide.
- Unge mennesker er i mindre grad gode på å planlegge julegaveinnkjøpene sine enn den eldre generasjonen, og det understreker hvor viktig det er for nettbutikkene å tilby rask levering, sier Anthun.
Usikkerhet rundt angrefrist og bytterett på nett er fortsatt en del av forklaringen for hvorfor forbruker velger fysisk butikk fremfor nettbutikk.
- Det er tydelig at mange kunder fortsatt ikke vet at de har like rettigheter på nett som i fysisk butikk, og betydningen av gode informative nettsider som informerer om kundenes rettigheter er viktig, avslutter han.
Når du foretrekker å handle gavene i en fysisk butikk og ikke på nett, hva er årsakene?
- Bekymret for angrefrist og bytterett ved netthandel - 12 prosent
- Bekymret for om gavene blir levert i tide ved netthandel - 15 prosent
- Ønsker å oppleve julestemningen i butikkene - 26 prosent
- Ønsker å snakke med betjening, få råd - 30 prosent
- Ønsker å få med gavene med en gang - 42 prosent
- Ønsker å se/ta på varene - 77 prosent
Hvorfor handler du julegaver på nett?
- Varen finnes ikke der jeg bor - 25 prosent
- Den leveres direkte hjem til meg - 30 prosent
- Det er lettere å sammenligne priser - 31 prosent
- Det er større utvalg - 34 prosent
- Det er billigere - 40 prosent
- For å slippe trengsel i butikkene/julerushet - 45 prosent
- For å spare tid - 52 prosent
Kilde: Virkes eHandelsbarometer
(Foto: Kate Farquharson/CC BY-ND 2.0)