Riktigere sammenskrudde og relevante butikker, økt nettfokus og nettsamarbeid med Alibaba-eide T-Mall, økt bruk av teknologi og nye konsepter skal ifølge Karl-Johan Persson, administrerende direktør i H&M, være veien å gå for motekonsernet i tiden som kommer.
- Det er en turbulent tid, sier han til svenske Market.
Vår verden av i dag
Det han sysler med er ifølge ham selv inne i en tid med rask forandring og nye kjøpsmønstre.
- Det er en helt annen verden i dag enn for 10 år siden, og mange har det tøft. Omsetningsutviklingen i fjor var skuffende - klart under vår egne og markedenes forventninger. Vi har gjort noen feil i løpet av et lærerikt fjorår, medgir han.
Han legger til at det ikke er den digitale biten som er den største hemskoen.
- Utviklingen her er positiv. Problemet er mange av de de fysiske butikkene. Her må vi skape enda bedre kjøpsopplevelser, øke tempoet og bli mer relevante.
Persson har tidligere uttalt at butikker som ikke leverer skal stenges.
Her er noe av det som må til for å stige til værs igjen ifølge toppsjefen:
- Øke farten på nett. Store investeringer er gjort for å skape enklere nettbutikker og få på plass kjappere leveringer. De fortsetter også samarbeidet med Zalando. I tillegg skal de denne måneden gå skikkelig online på Alibaba-eide T-Mall.
- Det skal skapes mer riktige og relevante butikker i forhold til hva dagens kunder forlanger og forventer. I år ligger det an til det åpnes cirka 390 butikekr, mens rundt 170 stenges. Mye tyder på at flere av de nye butikkene krymper i størrelse. H&M har i dag rundt 4000 butikker.
- Teknologi-investeringer står høyt i kurs. De har allerede et AI-pilotprosjekt gående, samt at det vil satses mer på skytjenester, RFID og skalerbare og stabile internplattformer.
- Nye konsepter. Som blant annet Afound. I tillegg holder han kortene tett til brystet med to nye konsepter som trolig slippes til sommeren.
Millenials handler også i butikker
På spørsmål fra det svenske nyhetsnettstedet om hvilke tre områder han vil ringe rundt som de aller viktigste sier han følgende.
- Sortimentet i de fysiske butikkene, utviklingen av våre nettbutikker og møtet med de nye kjøpsmønstrene - «det nye normale». Tradisjonelle butikker er ikke irrelevante. Syv av ti millenials handler fortsatt i fysiske butikker, sier han avslutningsvis.