SĂžk
Close this search box.
SĂžk
Close this search box.
ANNONSE

Starter utrullingen i Norge - kan fÄ enorme konsekvenser for norske kjeder og nettbutikker

Starter utrullingen i Norge - kan fÄ enorme konsekvenser for norske kjeder og nettbutikker
Ole Martin N. Evensmo

Google begynner i dag utrullingen av Google Assistent til norske smarttelefoner. Konsekvensene kan bli store for norsk varehandel.

ANNONSE

Google Assistent ruller nÄ ut i Norge. I lÞpet av fÄ  lÞpet uker vil tjenesten vÊre tilgjengelig pÄ alle kompatible Android- og iOS-enheter i Norge.

PÄ Google hjemmemarked i USA der stemmestyring allerede har vÊrt tilgjengelig i lengre tid, spÄs det at halvparten av alle sÞk i 2020 vil bli gjort med stemmen.

Dette er Google Assistent

PÄ Android-enheter aktiveres den gjennom Ä holde inne hjemknappen eller ved Ä si «Ok Google». PÄ iOS mÄ brukere laste ned Google Assistents app.

Google Assistent pÄ norsk blir tilgjengelig for brukere av Android-enheter med 5.0 Lollipop eller hÞyere, samt for iOS-brukere med versjon 10 eller hÞyere via App Store.

Assistent er kompatibel med over 5000 smart-enheter for hjemmet rundt om i verden. Den finnes ogsÄ tilgjengelig i biler fra mer enn 40 ulike produsenter.  

Assistenten bruker avansert maskinlĂŠringsteknologi, og er knyttet til en rekke av Googles tjenester som kart, oversetter, kalender og mer. I tillegg kan aktĂžrer som Ăžnsker det bygge sine egne integrasjoner til assistenten gjennom Actions on Google-programmet

Google Assistent er nÄ tilgjengelig pÄ mer enn en halv milliard enhenter over hele verden.
Ved utgangen av 2018 vil assistenten vÊre lansert i 80 land og pÄ over 30 ulike sprÄk.

NÄr Google Home lanseres senere i Är i Norge, vil brukeren ogsÄ kunne snakke med Google Assistent via smart-hÞyttaleren.

Google Assistent er en digital, stemmestyrt assistent som gjÞr det mulig for folk Ä snakke med Google og skal bidra til et enklere liv for brukerne, enten de skal handle pÄ nett, sende en SMS, hÞre pÄ musikk og trenger en pÄminnelse om et gjÞremÄl i en travel hverdag.

Avansert maskinlĂŠring

Google Assistent er ikke bare en av mange Google-lanseringer, men et resultat av Googles satsing pÄ alt fra oversettelser og sÞk til YouTube, kart og kalender - alt samlet pÄ én og samme plass, drever med avansert maskinlÊring. MÄlet er at den virituelle assistenten skal kunne forstÄ brukerens kontekst og stemme, dermed kunne lÞse komplekse spÞrsmÄl og oppgaver. Og etter hvert som den lÊrer, vil kvaliteten Þke ytterligere.

– Vi er ekstremt glade over Ă„ kunne rulle ut Google Assistent pĂ„ norsk, og dermed kunne gi brukere her i Norge en assisterende Google-opplevelse - personlig tilpasset hver enkelt. VĂ„re ingeniĂžrer har jobbet hardt for Ă„ skape en intelligent stemmeassistent bygget pĂ„ avansert maskinlĂŠring, som med en lokalt utviklet personlighet og funksjonalitet kan hjelpe norsksprĂ„klige brukere Ă„ fĂ„ gjort ting i sin hverdag, sier Country Director Jan GrĂžnbech i Google Norge i en pressemelding.

En viktig komponent i lanseringen av Google-assistenten i norsk drakt, er at den er tilpaset norske behov og bruksomrÄder. Det vil si at utover Googles egenutviklede funksjonalitet fÄr brukerne ogsÄ til norske selskapers egne integrasjoner, utviklet med Googles Äpne utviklerplattform Actions on Google. 

Starten pÄ den digitale revolusjonen

Noen av de norske selskapene som allerede har utviklet funksjonalitet for Google Assistent, er DNB, NRK, Orkla, Oslo Bysykkel, SAS, Sol, Sparebank-1, Telia, Tine og VG.

OgsÄ matvarekjeden Meny er klare. Talegjenkjenningen skal gjÞre det enklere Ä lage handleliste i Menys app, ogsÄ nÄr du ikke har hendene fri. Enten du kjÞrer bil, vasker opp eller lager middag, og lurer pÄ hva som stÄr pÄ handlelisten, er det bare Ä spÞrre assistenten. Appen vet hva du pleier Ä handle. Om du for eksempel ber assistenten sette melk pÄ listen, og du vanligvis kjÞper lettmelk, registrerer den lettmelk.



Anne Bache Dahl, konseptansvarlig netthandel i Meny Bilde: Meny

- Netthandel og digitale lÞsninger endrer kundenes forventninger og handlevaner. Vi er stolte av Ä vÊre en av et fÄtall pilotbedrifter nÄr Google lanserer sin banebrytende talegjenkjenningsteknologi i Norge. Vi investerer i fremtiden, sier Anne Bache Dahl, konseptansvarlig netthandel i Meny i en pressemelding.

Meny mener vi bare har sett starten pÄ den digitale revolusjonen i dagligvarebransjen.

- Kundene kommer til Ă„ endre mĂ„ten de er i kontakt med Meny pĂ„. VĂ„re butikker og matarbeidere kommer ikke til Ă„ forsvinne – de er hjertet i vĂ„r matfaglige kompetanse, men vi vil ha kundekontakt i flere flater. Stadig flere sjekker vareutvalget i nettbutikken og stadig flere fĂ„r varene levert pĂ„ dĂžra, sier Bache Dahl

Del artikkel: