- Det var ingen av oss som hadde noen stor personlig samling, sier Kitchentime-gründer Joel Falck til Breakit.
Det han sikter til er Mummi-krus - produktet som var startskuddet for nettbutikken som i fjor omsatte kjøkkenredskaper for 103 millioner svenske kroner.
Mummi sikret dem nettkunnskap
Han og makkeren Anton Malmberg i det Uppsala-lokaliserte selskapet begynte ganske tilfeldig med å selge Mummi-krus for fire år siden.
De så at det var stor etterspørsel etter krusene, og at mange samlere var villige til å strekke seg langt økonomisk for å få kloa i enkelte av koppene.
De prøver nå å kvitte seg med Mummi-stempelet, men de ville likevel aldri vært erfaringen foruten.
- Det var et prosjekt hvor vi lærte oss det grunnleggende innen netthandel. Selv et ekstremt nisjete konsept inneholder alt fra innkjøp, logistikk, markedsføring og kundeservice. Med dette kunne vi vise hva vi var gode for, sier Falck.
Norsk nettbutikk og norske eiere
Nå har de flyttet lista høyere og selger alskens kjøkkenredskaper på nett.
De er også på plass med egen nettbutikk i Norge. Og på eiersiden har de blant annet fått med seg den norske investorgruppen Verdane.
I 2016 gikk selskapet 20 millioner i minus.
Dette skyldes blant annet en 30-millionersinvestering i et stort robotlager i Eskilstuna.
Med det nye lageret i sving regner de med å ta igjen det tapte. Blant annet har lagerforbedringen allerede vist effekt i raskere og bedre logistikk - noe som igjen får innvirkning på økonomien.
Lønnsomme i løpet av neste år
- Vi kommer ikke til å være lønnsomme i begynnelsen av 2018. Men vi kommer til å snu rundt og være lønnsomme i løpet av året, sier Falck avslutningsvis.
Med dagens omsetningsfart vil neste års omsetning trolig lande på et sted mellom 150 og 200 millioner svenske kroner, skriver det svenske bransjenettstedet.