Den opprinnelige forretningsplanen, som dannet grunnlaget for nettbutikken Motehus.no, dreide seg om en nettbutikk som solgte t-skjorter rettet mot menn. Konseptet ble klekket ut mens han studerte på Universitetet i Agder.
Dette var i 2006, da rogalendingen skrapte sammen 40 000 kroner som skulle brukes til nettbutikk, varelager og alt annet som kommer av oppstartskostander. Nettbutikken fikk navnet t-shirtdesign.no og delte rom sammen med ham i et studentkollektiv. Under rommet hans, i kjelleren, hadde han varelageret.
Tidlig konseptendring skapte suksess
Han sier han tidlig gikk på en liten smell.
- Jeg valgte konseptet ut fra at jeg var rimelig sikker på at damer ønsket å prøve varene før de handlet. Mens menn ikke brydde seg så mye og tok sjansen på å handle på nett. Jeg bommet fullstendig. Det var damer som handlet t-skjortene selv om de var rettet mot menn. Det ble kjøpt mange gaver hos meg, sier Fuglestad til eHandel.com.
Etter bare noen få måneder skjønte han at han måtte skru om litt på konseptet.
- Det var kvinner som handlet, og jeg måtte selge veldig mange t-skjorter for at jeg skulle kunne leve av det. Jeg var fremdeles student, men hadde virkelig falt for netthandel og kunne tenke meg å leve av dette videre.
I fjor omsatte Motehus.no varer for 24,5 millioner kroner.
Han skiftet navn og t-shirtdesign.no ble til Motehus.no. Han kjøpte inn klær rettet mot kvinner i målgruppen 18-30 år. Sakte men sikkert dreide han butikken mot fullt fokus på det sterke kjønn.
- Men jeg solgte herreklær i noen år, før jeg i 2009 gjorde konseptet litt renere med hovedfokus på klær og tilbehør rettet mot kvinner i alderen 16-40 år, forteller han.
Og konseptdreiningen har tydeligvis båret frukter.
Fra liten til stor
I fjor omsatte Fuglestad og Motehus.no for 24,5 millioner. Og han har ingen planer å la fjorårets resultat stoppe der.
- Vi har hovedfokus på å gjøre selskapet mer lønnsomt. Vi har siden oppstarten hatt positive resultater hvert eneste år, men resultatene har ikke vært gode nok. Vi er nå i en fase hvor vi jobber steinhardt for å bedre dette. Dette gjør at vi ikke vil ha så stort fokus på vekst i år. Men det ser ut som omsetningen i år likevel vil ende på cirka 30 millioner kroner - og forhåpentligvis med mye bedre resultater, sier mannen som elsker å drive nettbutikk.
Men et lite skår i nettbutikkgleden er politikernes satte tollfrigrense.
- Det å drive nettbutikk er fantastisk gøy! Jeg gleder meg hver eneste dag til å gå på jobb, og det er masse spennende utfordringer. Jeg håper bare politikerne kan snu den negative spiralen de har startet med å øke tollfrigrensa. Dette kan på sikt være konkurranseskadelig. Men vi velger å fokusere på det vi kan gjøre noe med som gjør at kundene fremdeles velger å handle hos oss. Noe av dette tror jeg skyldes en god og personlig handleopplevelse, samt rask levering og fantastisk kundeservice, sier han lurt med en passe porsjon selvskryt.
Og det må jo være lov for en som har tatt en butikk fra ingenting til ganske mye.
Fuglestad sier det er cirka fem årsverk tilknyttet Motehus.no AS. I tillegg til dette er det to ansatte i det svenske selskapet Modehus Nordic AB som håndterer Motehus.nos svenske kunder. I fjor var omsetningen i Sverige på cirka 5 millioner svenske kroner.
- Utenom dette så har vi et eksternt selskap som pakker og håndterer ordrene våre. Vår kundeservice, grafiske avdeling, innkjøp og andre ansatte sitter alle i samme bygget som varene befinner seg i. Dette gjør at vi får nærhet til produktene selv om vi har outsourcet lageret, sier Fuglestad.
- Uten flinke ansatte hadde dette aldri gått, sier Fuglestad. Her er han i festlig lag med noen av sine ansatte.
- Ikke gi opp!
En mann med mange år på baken i nettbutikksammenheng har definitvt blitt noen erfaringer rikere -  både på godt og vondt.
- Hva er ditt beste råd til de som nettopp har startet egen business?
-  Ikke gi opp! Det kommer dager hvor det er ekstremt tøft. Du må ha tro på konseptet ditt, og så er det ekstremt viktig å kunne omstille seg kjapt. Hvis det du velger å gå for kanskje ikke slår an, så kanskje du kan gjøre en liten endring som gjør at prosjektet ditt vil gå bedre, er den drevne nettbutikkmannens råd.
- Du sier det kommer dager hvor det er ekstremt tøft. Hva har vært - og er - dine største utfordringer?
- Helt fra starten og frem til nå synes jeg utfordringene knyttet til å være alene har vært størst. Jeg har flere ansatte, men du vil sitte med driftsutfordringer som kunne vært nyttig å hatt noen utenforstående å diskutere med. I en tidlig fase hadde jeg heller ingen ansatte, og skulle ta store beslutninger som var utfordrende. Å drive enkeltmannsforetak kan være ensomt, sier han før han fortsetter:
- Jeg startet selskapet kun med 40 000 kroner, og det har gjort at man har vært veldig avhengig av å treffe på blant annet varekjøp. Fordelen er at man lærer seg en sunn forretningsdrift med at man må tjene pengene før man bruker de. Dette har satt litt begrensninger på veksten, men likevel vært positivt mener jeg, sier Fuglestad.
- Og hvorfor ble det til at du landet på klær?
- Jeg er en gründer og hadde et ønske om å starte noe for meg selv. I utgangspunktet er jeg egentlig ikke så opptatt av hva vi selger. Det viktigste er at det selger. Man må ha varer som kundene vil ha. Det er også en fordel om man har produkter som gjør at kundene kommer tilbake flere ganger. Vi har en rekke andre produkter enn klær og har prøvd oss litt frem. Hovedgruppene av varer vi selger er klær, sko, støvletter og treningsklær. Det er nok her hovedsatsingene i årene fremover også vil ligge, sier Fuglestad.
Eirik Fuglestad har levd av å selge, pakke og sende ut nettvarer i 10 år.
Klær er big business på nett. Og for å ikke drukne i den uendelig store digitale sjøen av klær kan det være lurt å ha på seg en fargerik redningsvest som gjør deg synlig. Som skiller deg ut fra alle de andre som ligger og vaker.
- Det er hard konkurransen i motesegmentet. Gjør dere noe spesielt for å skille dere litt ut fra konkurrentene?
- Jeg føler vi skiller oss mye fra mange andre aktører. Vi lanserer mellom 200-500 nyheter hver eneste uke. 95 prosent av varene våre er ukjente merkevarer. Alle varene som ikke er kjente merkevarer gir vi egne navn slik at man ikke så enkelt skal kunne prissammenligne produktene. Vi forsøker også å ta mer og mer egne bilder av varene, forklarer Fuglestad.
- Innen motesegmentet så finnes en rekke store internasjonale aktører. Vi er et norsk selskap, med lager og kontor i Stavanger. Vi forsøker å ha en mye mer personlig kommunikasjon med våre kunder, og har mulighet for raskere levering enn internasjonale aktører som har lageret i utlandet.
Mer enn bare motehus
Eirik Fuglestad har flere jern i ilden.
I Sverige jobber han med å etablere et selskap som skal hjelpe andre skandinaviske nettbutikker med returutfordringer siden Norge ikke er en del av EU.
Han driver også Illusion.no, en nettbutikk som driftes fra de samme lokalene som Motehus.no.
- Denne nettbutikken har også klær og mote som hovedsatsing, men hvor vi bruker andre leverandører og skiller konseptene noe, forklarer han.
Illusion.no er et samarbeid med Venture Factory AS, hvor Eirik Fuglestad Holding eier 50 prosent og Venture Factory AS den resterende biten.
Han satser også på å sikre seg en bit av markedet for karnevalsutstyr og kostymer med Kostymehuset.no, som foreløpig ligger innunder Motehus.no AS. Men i løpet av 2017 sier Fuglestad at det vil bli etablert som et eget AS.
- Dette er et segment med stor konkurranse hvor vi har som mål å ta store markedsandeler, sier han avslutningsvis.
Fuglestad sier de forsøker å ta flere egne bilder av produktene de selger. Her fra en fotoseanse i motehuset hans.
(Foto: Motehus.no)