Søk
Close this search box.
Søk
Close this search box.
ANNONSE

Startet med én butikk i 1983 - nå selger han blomster for mer enn én milliard kroner i året

Startet med én butikk i 1983 - nå selger han blomster for mer enn én milliard kroner i året
Bilde: Bjørn Skomakerstuen
Bjørn Skomakerstuen

Mester Grønn; det er Erling J. Ølstad, det. Møt mannen som sammen med storebroren startet blomstereventyret med salg fra en Volkswagen Golf.

ANNONSE

- Det eneste som står i huet på oss er å være best på friske blomster, kunnskap og ha fine butikker, sier Erling J. Ølstad, hvis far begynte med blomster hos Gartnerhallen i 1967.

Så til tross for at både han og storebroren har økonomiutdannelse, ble de trolig mer påvirket av farens blomstrende veivalg enn først antatt.

Det hele startet med et lass yuccapalmer på Dyrskun i Seljord.

Telemarks-bygda hvor bønder fra det ganske land årlig møtes for å kåre alt fra beste ku til beste hest - for så til slutt å gjerne havne bakfulle bak en busk.

LES OGSÅ: Mester Grønn er årets omnikanal

Kauket i kor med Sildakongen

- Vi skulle egentlig bare teste ut hvordan planter ville slå an i en slik setting, sier «Mester Grønn» til eHandel.com.

Han husker godt at han og storebroren Ola måtte kauke høyt for å overdøve den landskjente «Sildakongen» fra Haugesund om de besøkendes gunst.

Men salget gikk bra. Så bra at de det første året og de to påfølgende årene finansierte studiene med innsatsen i Seljord.

- Startkapitalen for Mester Grønn var studielånene våre, sier Ølstad med et mimrende, lite glis rundt munnen.

- Og det var etter dette at dere åpnet den første butikken i Skien?

- Nei, neste steg før butikkåpningen var blomstersalg fra en Volkswagen Golf, sier den grønne økonomen som ved siden av blomsterjobben er utpekt som Etiopias konsul i Norge.


Blomsterkongen med omtrent halve kongeriket bak ryggen.

Blomsterkongen med omtrent halve kongeriket bak ryggen. Foto: Bjørn Skomakerstuen

- Vi leverer en haug med følelser

I dag er den ene butikken som åpnet på Hercules Stormarked i Skien i 1983 vokst til 120 egeneide butikker - fra Kristiansand i sør til Tromsø i nord. Bruttomsetningen ligger på rundt 1,3 milliarder kroner.

Startkapitalen for Mester Grønn var studielånene våre

Erling Ølstad

- Hva er det egentlig med blomster og mennesker. Dette er jo big business, Ølstad?

- Blomster understreker alle følelser som er rådende i et gitt øyeblikk. Vi leverer en haug med følelser til folk som er inne i ulike livsssituasjoner og emosjonelle tilstander. Vi får på mange måter et lite innblikk i hver enkelt kundes øyeblikkstilstand. Og der er vi ydmyke og trår varsomt. Blomster følger oss som regel fra vugge til grav, sier Ølstad.

LES OGSÅ: Hun styrer Mester Grønns mest blomstrende business

Blomstrende business

1377 ansatte ser til at mer enn 100 millioner stilker, potter og blomster årlig kommer frem til kundene.

15 000 kvadratmeter blomsterlager på Liertoppen danner rammen for hovdkvarteret til Ølstad & Co.

Hvert eneste år er mer enn 100 millioner stilker, potter og blomster innom dette lageret på Liertoppen. Foto: Bjørn Skomakerstuen

- Vi er størst på blomster i landet. Det er krevende å holde den posisjonen, men vi er villige til å sloss, sier Ølstad.


Hvert eneste år er mer enn 100 millioner stilker, potter og blomster innom dette lageret på Liertoppen.

Hvert eneste år er mer enn 100 millioner stilker, potter og blomster innom dette lageret på Liertoppen. Foto: Bjørn Skomakerstuen

En av de andre store innen «grønt» i Norge er Plantasjen. Ølstad ønsker konkurranse velkommen.

- Konkurranse gjør at vi alle blir bedre, sier han og smiler litt.

Tech-tenkeren

Helt siden den spede butikkstarten i 1983 har teknologi vært viktig for Ølstad

Allerede den gang benyttet han muligheten som var der og fikk knyttet kasseapparatene i et nettverk, for på den måten å kunne hente ut og lese felles kassedata.

- Jeg har alltid ment det er viktig å henge med på utviklingen og tilpasse seg.


Arne kjører blomster for Mester Grønn.

Arne kjører blomster for Mester Grønn. Foto: Bjørn Skomakerstuen

For to år siden reviderte Mester Grønn nettsiden sin. Den største endringen ble en mer mobilvennlig side.

- Endringer må til hele tiden. Det er viktig å være fremoverlent og bruke en del penger. Ellers blir man bare hengende etter som nummer to eller tre. Og det kan fort koste mer enn hva man kanskje trodde man skulle spare på å være litt tilbakeholden med tech-investeringene, sier den grønne kjempen.

Eierskap og kontroll

Ølstad og storebroren eier alt som har en Mester Grønn-logo på seg.

- Vi har vært, og er fortsatt, gründere. I alle fall i måten vi tenker på. Ved å eie selv har vi full kontroll. Og det liker vi å ha, sier Ølstad.

Og der mange selskaper outsourcer og lar en annen part utføre en del oppgaver, er det en tanke Ølstad ikke liker.

- Vi liker insource, ikke outsource, sier han og viser oss litt av hva det innebærer i praksis

Alt av annonsemateriell lages på huset - enten det er snakk om fysiske plakater eller et budskap som skal spres ut på sosiale medier.


Grønt og lilla lyser opp på i en litt grå lageratmosfære.

Grønt og lilla lyser opp på i en litt grå lageratmosfære. Foto: Bjørn Skomakerstuen

Et eget fotostudio åpenbarer seg bak en dør. Her dannes grunnlaget for det visuelle som presenteres, enten det skal på nett, annonsekampanjer i butikk eller til den klassiske avisannonsen.

Et bokstavlig talt blomstrende studio-bygd kjøkken kan i løpet av relativt kort tid endre fullstendig karakter til å fremstå som et middagsdekket nyttårsbord - selvsagt også det med blomster som en vesentlig bestanddel.Rekvisitter, kreativitet og et par ansatte med kraftfulle bærekropper er det som må til. Og en fotograf, da.

Kreativt håndverk

Kreative blomsterkreasjoner som dekker alle behov kreeres av kyndige blomsterbinderhender i en egen avdeling på Liertoppen.

Begravelser, bisettelser, dåp, konfirmasjoner, bursdager og bryllup er ofte ensbetydende med noe mer enn bare en vanlig bukett.

Det er da Ølstads kunsthåndverkere kommer til sin rett; blomsterbinderne.


Blomster blir til kunst i dette rommet. Her jobber blomsterbinderne som kan løfte mangt et bryllup og andre merkedager.

Blomster blir til kunst i dette rommet. Her jobber blomsterbinderne som kan løfte mangt et bryllup og andre merkedager. Foto: Bjørn Skomakerstuen

- Her skjer det nærmest magiske ting. Flotte blomster blir til noe enda flottere etter at hendene i dette rommet har fått jobbe litt, sier Ølstad avslutningsvis.

Det er her han virkelig får se hvor vakkert det han holder på med virkelig er.

Et eventyr - i blomster.


Rutinerte håndverkshender gjør ting bare trente kreatører klarer.

Rutinerte håndverkshender gjør ting bare trente kreatører klarer. Foto: Bjørn Skomakerstuen

Del artikkel: