- Konkurransetilsynet har foretatt en grundig vurdering av saken der vi har tatt hensyn til en rekke ulike forhold. Vi har konkludert med at oppkjøpet ikke i betydelig grad vil hindre effektiv konkurranse, sier avdelingsdirektør Magnus Gabrielsen i en pressemelding.
Lenge fryktet Kjetil Graver i nettmatkasse-selskapet Godt Levert at fusjonen kunne strande.
Fryktet det verste
- Vi er veldig overrasket. Formålet vårt er å være en reell utfordrer til de etablerte dagligvarekjedene. Det er vanskelig å forstå annet enn at de foreløpige vurderingene til Konkurransetilsynet vil føre til høyere priser, sa han til Dagens Næringsliv tidligere i år.
Graver sa den gang til Aftenposten at ved et eventuelt oppkjøp, så ville begge selskapene leve videre. Han sa de ved en eventuell sammenslåing kunne regne med å spare mange millioner kroner ved å samle innkjøp og effektivisere pakking og utkjøring.
LES OGSÅ: Nettmat-kjempe verdsettes til 1,5 milliarder - henter inn nye 150 millioner
Salget flatet ut - grep måtte tas
Matkasser på nett har vokst raskt de siste årene, men lønnsomheten har uteblitt.
I 2016 flatet også salget ut. Derfor ønsket selskapene å slå seg sammen.
Godtlevert.no som i 2015 omsatte for 420 millioner kroner, opplevde en tilbakegang i fjor og endte på 390 millioner kroner. Konkurrenten Adams Matkasse omsatte i 2015 for 303 millioner kroner. I 2016 økte omsetningen med «kun» ti prosent, til 330 millioner kroner.
Oppkjøpet ble meldt til Konkurransetilsynet 29. mars i år.
- Skiller seg fra annen matvarehandel
- Leveranser av matkasser skiller seg fra annen handel med matvarer, men har også flere likheter med for eksempel handel med dagligvarer på nett. Det var derfor nødvendig å undersøke hvor nære konkurrenter partene er, og hvor sterkt konkurransepresset fra dagligvarer på nett er, sier Gabrielsen.
Konkurransetilsynets rolle er å fremme konkurranse til det beste for forbrukere og næringsliv. Konkurransen i matmarkedene og dagligvaremarkedet er høyt prioritert i Konkurransetilsynet.
- I denne saken har det vært sentralt å vurdere konkurransepresset fra salg av dagligvarer på nett og utviklingen i markedene. Vi har vurdert utviklingen innen leveranser av matkasser og salg av dagligvarer på nett i Norge, og vi har sett nærmere på tilsvarende utvikling i andre land, sier konkurransedirektør Lars Sørgard.