ANNONSE

Staten gir grønt lys for nettmatkasse-oppkjøp

Staten gir grønt lys for nettmatkasse-oppkjøp
Med Konkurransetilsynets velsignelse samles nå de to selskapene Adams Matkasse (som eies av svenske Lins Matkasse) og Godt Levert. Aksjonærene i Godt Levert får oppgjør i Linas Matkasse-aksjer. Leder for duoen blir Kjetil Graver (t.h.) som frem til nå har ledet Godtlevert.no.
Bjørn Skomakerstuen

Så er det endelig klart. Konkurransetilsynet har sagt ja til at Adams Matkasse kan kjøpe Godt Levert.

ANNONSE

- Konkurransetilsynet har foretatt en grundig vurdering av saken der vi har tatt hensyn til en rekke ulike forhold. Vi har konkludert med at oppkjøpet ikke i betydelig grad vil hindre effektiv konkurranse, sier avdelingsdirektør Magnus Gabrielsen i en pressemelding.

Lenge fryktet Kjetil Graver i nettmatkasse-selskapet Godt Levert at fusjonen kunne strande.

Fryktet det verste

- Vi er veldig overrasket. Formålet vårt er å være en reell utfordrer til de etablerte dagligvarekjedene. Det er vanskelig å forstå annet enn at de foreløpige vurderingene til Konkurransetilsynet vil føre til høyere priser, sa han til Dagens Næringsliv tidligere i år.

Graver sa den gang til Aftenposten at ved et eventuelt oppkjøp, så ville begge selskapene leve videre. Han sa de ved en eventuell sammenslåing kunne regne med å spare mange millioner kroner ved å samle innkjøp og effektivisere pakking og utkjøring.

LES OGSÅ: Nettmat-kjempe verdsettes til 1,5 milliarder - henter inn nye 150 millioner

Salget flatet ut - grep måtte tas

Matkasser på nett har vokst raskt de siste årene, men lønnsomheten har uteblitt.

I 2016 flatet også salget ut. Derfor ønsket selskapene å slå seg sammen.

Godtlevert.no som i 2015 omsatte for 420 millioner kroner, opplevde en tilbakegang i fjor og endte på 390 millioner kroner. Konkurrenten Adams Matkasse omsatte i 2015 for 303 millioner kroner. I 2016 økte omsetningen med «kun» ti prosent, til 330 millioner kroner.

Oppkjøpet ble meldt til Konkurransetilsynet 29. mars i år.

- Skiller seg fra annen matvarehandel

- Leveranser av matkasser skiller seg fra annen handel med matvarer, men har også flere likheter med for eksempel handel med dagligvarer på nett. Det var derfor nødvendig å undersøke hvor nære konkurrenter partene er, og hvor sterkt konkurransepresset fra dagligvarer på nett er, sier Gabrielsen.

Konkurransetilsynets rolle er å fremme konkurranse til det beste for forbrukere og næringsliv. Konkurransen i matmarkedene og dagligvaremarkedet er høyt prioritert i Konkurransetilsynet.

- I denne saken har det vært sentralt å vurdere konkurransepresset fra salg av dagligvarer på nett og utviklingen i markedene. Vi har vurdert utviklingen innen leveranser av matkasser og salg av dagligvarer på nett i Norge, og vi har sett nærmere på tilsvarende utvikling i andre land, sier konkurransedirektør Lars Sørgard.

Del artikkel: