ANNONSE

Statoil fryktet at nytt navn ville ende med økonomisk nedtur

Statoil fryktet at nytt navn ville ende med økonomisk nedtur
Omprofileringen fra Statoil til Circle K gikk langt bedre enn ventet. Her fra bensinstasjonen på Økern i Oslo.
Bilde: Johnny Syversen/Circle K
Bjørn Skomakerstuen

Ledelsen så for seg et omsetningsfall på inntil 10 prosent da Statoil valgte å skifte navn.

ANNONSE

Ola og Kari Nordmann så det nærmest som helst meningsløst at de klassiske Statoil-stasjonene skulle kles nakne og dolles opp igjen med rød og hvit bekledning.

Og navnet, da. Circle K. «Meningsløst». Vanskelig å huske, og hvordan uttaler man det»? var gjennomgangstonen.

Positiv effekt 

Statoil var også usikre på mottakelsen. Finansavisen skriver at ledelsen fryktet et omsetningsfall på inntil 10 prosent.

Men overraskelsen var stor. For navnebyttet viser seg nemlig å ha hatt en positiv effekt for selskapet. I fjor økte kjeden sin markedsandel med 1,2 prosent.

Circle K er i dag markedsledende i Norge med sine 32,7 prosent. Nest størst i klassen er Shell med 22,4 porsent markedsandel.

- Midt i et år med merkevareskifte er vi veldig godt fornøyd med det, sier norgessjef i Circle K, Thomas Støkken, til avisen.

Sterke hele veien

Støkken tror en sterk kampanje, og at de beholdt de samme menneskene og beliggenhetene, har vært utslagsgivende for å holde på kundene.

Da bensinstasjonenene het Statoil var merkevarekjennskapen veldig sterk. Circle K viser seg nå på ingen som helst måte å være et svakere merkenavn.

I fjor omsatte selskapet for 9,5 milliarder kroner - en vekst på 2,2 prosent, ifølge Finasavisen.

Bensinstasjonenes markedsandeler i 2016:

  • Statoil/Circle K: 32,7 prosent
  • Shell: 22,4 prosent
  • Esso: 19,3 prosent
  • YX: 10,5 prosent
  • Shell 7-Eleven: 9,3 prosent
  • Best: 5,8 prosent

(Kilde: Nielsen)

Del artikkel: