Ola og Kari Nordmann så det nærmest som helst meningsløst at de klassiske Statoil-stasjonene skulle kles nakne og dolles opp igjen med rød og hvit bekledning.
Og navnet, da. Circle K. «Meningsløst». Vanskelig å huske, og hvordan uttaler man det»? var gjennomgangstonen.
Positiv effekt
Statoil var også usikre på mottakelsen. Finansavisen skriver at ledelsen fryktet et omsetningsfall på inntil 10 prosent.
Men overraskelsen var stor. For navnebyttet viser seg nemlig å ha hatt en positiv effekt for selskapet. I fjor økte kjeden sin markedsandel med 1,2 prosent.
Circle K er i dag markedsledende i Norge med sine 32,7 prosent. Nest størst i klassen er Shell med 22,4 porsent markedsandel.
- Midt i et år med merkevareskifte er vi veldig godt fornøyd med det, sier norgessjef i Circle K, Thomas Støkken, til avisen.
Sterke hele veien
Støkken tror en sterk kampanje, og at de beholdt de samme menneskene og beliggenhetene, har vært utslagsgivende for å holde på kundene.
Da bensinstasjonenene het Statoil var merkevarekjennskapen veldig sterk. Circle K viser seg nå på ingen som helst måte å være et svakere merkenavn.
I fjor omsatte selskapet for 9,5 milliarder kroner - en vekst på 2,2 prosent, ifølge Finasavisen.
Bensinstasjonenes markedsandeler i 2016:
- Statoil/Circle K: 32,7 prosent
- Shell: 22,4 prosent
- Esso: 19,3 prosent
- YX: 10,5 prosent
- Shell 7-Eleven: 9,3 prosent
- Best: 5,8 prosent
(Kilde: Nielsen)