Jula skulle i fjor sette fullt fokus på netthandel som satsingsområde. Noen omsetningstall vil kjeden foreløpig ikke dele for sin nye nettbutikk, men i en pressemelding uttrykker de at relanseringen av nettbutikken har vært en suksess.
- Omsetningen via netthandel har slått våre egne forventninger på samtlige markeder. Den nye plattformen har også gitt Jula helt nye forutsetninger for å møte kunden, sier Julas netthandelssjef Johan Thorell.
Nye forutsetninger for å møte kunden
De har også lagt til løsninger til nettbutikken som skal gjøre handelen mer fleksibel for Julas kunder i de ulike landene.
- Etter lanseringen har vi blant annet utviklet ''Hente i varehus'', det vil si muligheten for å bestille varer på nett for å senere kunne hente dem ut i varehusene. Vi har også utviklet flere ulike leveranse- og betalingsmåter på de ulike markedene. Eksempelvis finnes betalingsmuligheten Swish i Sverige, og i Polen fins Cash-on-delivery, som innebærer at man betaler direkte til den som leverer varen. Vi har nå også utviklet muligheten for å legge kundens bestillinger med mulighet for hjemmeleveranse direkte i varehuset, sier Johan Thorell.
Fortsetter å satse
Netthandelsatsingen kommer som et ledd i Julas satsing på å utvikle tilbudet for kundene, og ifølge pressemeldingen fortsetter denne satsingen i uforminsket styrke.
I 2011 tok Jula en strategisk beslutning om å legge ned sin nettbutikk.
Den gangen var bakgrunnen at de skulle sette alt fokus på videre butikkekspansjon. Nå har altså pipen fått en annen lyd, og netthandelen blomstrer.