Etter et tredje kvartal med økning i både omsetning og resultat, kan H&M se tilbake på ni måneder med vekst på flere markeder. I en ny rapport lister motegiganten blant annet opp USA, Polen, Italia og India som spesielt sterke markeder.
I det sistnevnte landet lanserte selskapet nylig et samarbeid med markedsplassen Myntra, som fikk en mottagelse som ifølge H&M "overgikk selskapets høye forventninger". I tredje kvartal, det vil si perioden fra juli til og med september, økte H&M sitt nettsalg med 30 prosent i svenske kroner. Totalt økte salget med 12 prosent i løpet av kvartalet til drøyt 12,5 milliarder svenske kroner, mens resultatet etter finansposter nådde over 5 millioner kroner, hvilket er en økning på 25 prosent.
Les også: Forbrukertilsynet mener H&M brøt loven - nå svarer selskapet på kritikken
- Vi fortsetter derfor å investere i den beste kombinasjonen av mote, kvalitet, pris og holdbarhet. Og for å gjøre kundeopplevelsen enda mer inspirerende og enkel, integrerer vi våre digitale og fysiske kanaler, blant annet gjennom fortsatt utrulling av klikk-og-hent og online-returer i butikk, i tillegg til å forbedre søkefunksjoner, smidigere betalinger og raskere leveranser. Vi fortsetter også å utvikle nye innovative tjenester, blant annet med fokus på bærekraft og gjenbruk, skriver daglig leder i H&M, Karl-Johan Persson, i en kommentar til kvartalsrapporten.
Utvider markedet og utvalget
I tillegg til samarbeidet med Myntra i India har H&M nylig lansert sin netthandel i Indonesia og Thailand. Selskapet selger allerede gjennom Tmall i Kina, og flere satsinger på nett følger i det kommende kvartalet.
- Våre fortsatte investeringer i teknologi og fosyningskjeden gjør også at vi senere i år vil kunne tilby kundene våre å handle på nett fra COS, Weekday, Monki, & Other Stories og ARKET i opptil 70 nye markeder, skriver Persson.
Les også: Fra inspirasjon til transaksjon - Instagram lanserer ny netthandelsfunksjon