–Målet på sikt er å bli Norges beste sykkelbutikk på nett, men det er helt avgjørende for oss at dette skjer i samarbeid med butikkene, sier daglig leder i Stians Sport, Stian Steen-Olsen.
Merida.no blir adressen for nettbutikken, som er ventet å åpnes i løpet av våren. Daglig leder i Stians Sport, Stian Steen-Olsen, sier at dette er en ide man har gått svanger med lenge, men at man har ventet på at det rette tidspunktet og at man ønsker å kunne presentere en nettbutikk som er så god som mulig.
Positive butikker
-Vi jobber på spreng for å informere og briefe alle forhandlere om den nye B2C-nettbutikken og samarbeide med butikkene rundt Click And collect-sykler i butikk. Sluttbrukeren som kjøper sykkel på en av våre nettsider vil måtte hente sykkelen i nærmeste fysiske butikk eller en butikk de selv velger i kjøpsprosessen på nettet. Det innebærer at kunden vil få den servicen han eller hun trenger når han eller hun henter sykkelen i butikk. Det vil kun være deler og fitnessutstyr som blir sendt direkte til sluttbruker fra oss. Fortjenesten av både sykkel-, deler/utstyr- og fitness-salget på nett skal fordeles mellom oss og butikkene etter en nøkkel, sier Stian Steen-Olsen, som legger til at det er viktig at butikkene (pick up points) får gode marginer som webpartner-butikker.
Skjermbilde av den nye nettbutikken Merida.no som lanseres denne våren.
For å kunne lansere den nye nettbutikken har Stians Sport ansatt en person som er hentet fra Spaceworlds nettbutikk og har i tillegg gjort en rekke investeringer på IT-siden i selskapet for å kunne møte den nye digitale hverdagen – deriblant gjennom mye mer annonsering og bruk av sosiale medier. Annonser i trykte medier har gått kraftig ned, og Steen Olsen sier at dette har båret frukter. Steen-Olsen sier at butikkene etter beste evne ikke har mulighet til å vise fram alle Meridas produkter, og spørsmålet ble da hva man skulle gjøre for å få til dette.
Vise alle produktene
-Vi vurderte en brand store, men valgte heller å satse på egen nettbutikk, i samarbeid med butikkene. Her får vi anledning til å vise fram alle våre produkter for forbrukerne, sier han.
-Vil denne type løsning for internettbutikk ved henting i fysisk butikk føre til ekstra-arbeid for disse?
-Nei, snarere tvert om. De og vi vil få en bedre oversikt over hvilke sykler og modeller som til en hver tid vil være på vårt lager og samtidig vil vi få en forsterket dialog med butikkene. Butikkene må godta et visst antall sykler i retur. Men det kanskje aller viktigste er at vi kommer i direkte dialog med sluttbrukeren. Det vil uvurderlig tilbakemelding for oss, svarer Steen Olsen, og legger til:
-Vi kommer til å operere med veiledende priser på de to nettstedene. Vi skal ikke under noen omstendighet være med på å pushe prisene.
Må alltid velge pick up-butikk
Når sluttbrukeren handler på Meridas nettside, vil han eller hun alltid måtte velge forhandlersted for utlevering av sykkel. Dette fordrer butikker over hele landet. Stian Steen-Olsen oppfordrer derfor nå butikker til å ta kontakt med Stians Sport for et mulig samarbeid om den nye nettbutikk-løsningen for å bli en Merida Webpartner pick up point.
Denne artikkelen er opprinnelig publisert hos Sportsbransjen.no, men gjengitt på Netthandel.no etter avtale.
(Foto: Merida)
Se den spennende historien bak Stian Sport og deres satsing på Merida: