ANNONSE

Stor forskjell på menn og kvinner ved gjennomføring av kjøp på mobil

Stor forskjell på menn og kvinner ved gjennomføring av kjøp på mobil
Kvinner bruker ofte sosiale medier for å finne nye nettbutikker.
Foto: iStock
Ny rapport gir innsikt i hvordan vinne kampen om kundene.
Linn Adine Andersen

Menn og kvinner har forskjellig bruksmønster, og i følge en rapport fra Bring kommer det frem at det er svært viktig å tilpasse kommunikasjonen mellom kjønnene samt være bevisst på hva og hvor du kommuniserer avhengig av hvem du vil nå.

- Tidligere undersøkelser har vist at menn bruker prissammenligningssider for å finne nye nettbutikker, mens kvinner bruker sosiale medier langt mer enn menn, skriver Bring.

ANNONSE

Rapporten viser også at hele 97 prosent av befolkningen under 40 år nå handler på nett - men at det fremdeles er et stort potensiale for vekst og derfor viktig å gi kundene trygge kjøpsopplevelser slik at handelen på nett vil skje oftere og forhåpentligvis utvikle seg til flere typer varer på nettet.

Les også: Mange kunder er villige til å betale frakt

Mobil sammenlignet med PC

I rapporten kommer det frem at norske menn oftest begynner og fullfører kjøpet på PC, og at av 34 prosent som begynner et kjøp på mobil er det kun 23 prosent som fullfører på samme enhet. Norske kvinner bruker stort sett mobil og PC like ofte - men det er som regel de som begynner kjøpet på PC som også fullfører kjøpet på samme enhet.

- Vår testshopping avslørte at flere nettbutikker gir bedre informasjon i starten av et kjøp på PC enn på mobil. Dette gjaldt spesielt informasjon om levering og retur. 9 av 10 kunder søker informasjon om levering når de kommer inn i en ny nettbutikk, og hvor mye det koster er spesielt viktig, skriver Bring.

Dette viser hvor viktig det er at relevant informasjon er like tilgjengelig på alle flater for å unngå at kunder avbryter kjøpet og kanskje ikke vender tilbake. Uavhengig av kjønn ønsker alle kunder en enkel og effektiv kjøpsopplevelse - og Bring oppfordrer derfor til å teste og finne friksjoner på mobilsiden som kan forbedres for å kunne gi kunder samme kjøpsopplevelse på alle enheter.

Les også: Nettbutikker mangler informasjon om miljøtiltak

Del artikkel: