Søk
Close this search box.
Søk
Close this search box.
ANNONSE

Stor interesse for enklere kundesporing

Ole Martin N. Evensmo

Mange norske aktører utreder nå en enklere wifi-teknikk for å spore sine kunder inne i butikker. Her er hva som er lov og ikke.

ANNONSE

Det har vært mye oppmerksomhet rundt bruken av beacons-teknologi for å spore hvordan kundene oppfører seg i butikker, matche dem med deres netthandelskontoer og servere dem tilbud. Det finnes dog enklere teknologier som blir stadig mer tilgjengelig.

Beacons-teknologi krever at kundene må installere butikken eller kjøpesenterets app på mobilen sin før butikken kan sende dem spore dem og kommunisere med dem. Slik er det ikke med wifi-sporing, en teknologi stadig flere blir interessert i.

Wifi-sporing baserer seg på at en mobil med påskrudd wifi kontinuerlig leter etter nye wifi-nettverk. Dette gjør mobilene ved å kringkaste et signalet som inkluderer mobilens såkalte MAC-adresse, en unik identifikator som ikke kan endres. Med wifi-basestasjoner utplassert i lokalene og ved inngangene, kan man dermed telle, posisjonere og lagre om brukere har vært i butikken før og hvor i butikken og ved hvilke hyller/varer de oppholder seg. Dette er verdifull statstikk og man kan for eksempel vise skreddersydde tilbud på skjermer eller i apper basert på dataene. Statistikken kan også brukes til mye annet, blant annet å styre bemanning og utforming av lokaler.

En rekke amerikanske IT-leverandører tilbyr både enkle løsninger (for eksempel fra Euclid) og mer avanserte løsninger som også bruker kamera.  Noen av systemene, blant annet fra Nomi og Retailnext, legger opp til at man kan innhente epost-adressen til kundene og identifisere kunden i selskapets nettbutikk-database. Dette åpner opp spennende - og potensielt omstridte - omnikanal-muligheter, selv i USA. Nomi måtte nylig inngå et forlik med FTC for manglende informasjon til sluttkunder.

Atle Ã…rnes,
Atle Ã…rnes, Foto: Datatilsynet.

Datatilsynet kjenner bare til en installasjon som benytter wifi-sporing i Norge, men mange vurderer teknologien, forteller Atle Årnes, fagdirektør teknologi i Datatilsynet til Netthandel.no.

- Det er stor interesse for teknologien, for man slipper at brukerne installerer en app. Det er mange aktører, blant annet kjøpesentere, som kontakter oss om dagen for å sjekke hva som er lov og ikke lov. Vi har dog ikke hørt om noen som har tatt slike systemer i bruk, forteller Årnes til Netthandel.no.

Så hva er lovlig å gjøre med en teknologi som i utgangspunktet ikke krever en installert app eller at man spør brukeren? Netthandel.no bad Datatilsynet om en oppklaring av grensene.

Den eneste kjente installasjonen i Norge er ikke typisk og Datatilsynet er heller ikke fornøyd med personvernet. På Gardermoen har Avinor satt opp et system som logger MAC-adressene til alle som går gjennom sikkerhetskontrollen for å måle hvor fort kontrollen går. Adressene slettes etter når mobilen forlater sikkerhetskontrollen.

- Denne type måling er en behandling av personopplysninger og omfattes således av lovverket. Virksomheter som vil ta i bruk denne sporingsteknologien må lage en løsning der de besøkende godkjenner at de blir sporet,  oppsummerer Årnes. Hvordan dette skal kunne gjøres på en enkel måte, er det ikke Datatilsynets jobb å løse. Han påpeker at det på Android-telefoner ikke alltid er nok å skru av wifi, mobilene kringkaster likevel Mac-adressen sin.

Datatilsyn-fagdirektøren understreker at det ikke er nok å presentere en mulighet til å si nei til sporing. Butikker og kundesentere må lage en løsning der kunder frivillig godtar å bli sporet, såkalt opt-in. Datatilsynet vil ikke godta for eksempel en informasjonsplakat ved inngangen der man blir informert om at man kan skru av wifi, forteller han.

Datatilsynet mener at en MAC-adresse er en unik identifikator, selv om den er hashet (kryptert/omgjort) fordi den kan knyttes til en enkeltperson. Å lagre data over tid eller i hvilke butikker/foran hvilke hyller en unik mobiltelefon-eier har vært, er problematisk, forteller Datatilsyn-fagdirektøren.

På godt og vondt vil krav om opt-in redusere nytten av wifi-sporing. Men dersom en butikk skaffer seg aksept fra de besøkende, er mulighetene store.

- Man kan se for seg for eksempel at en butikk tilbyr de besøkende å bruke deres wifi-nett mot registering. Så lenge man informere tilstrekkelig, kan man da be om aksept for både sporing og kobling med netthandelskonto, forteller Årnes til Netthandel.no.

Aktører som Nomi tilbyr også systemer der nettverk med videokamera i butikken filmer og automatisk gjenkjenner brukere for å kartlegge trafikkmønstere, noe Datatilsynet i Norge nok vil stille meget strenge krav til.

Vurderer eller jobber du med å bruke wifi-sporing i en butikk eller på et kjøpesenter, hører vi gjerne fra deg. Kontakt oss på redaksjonen@netthandel.no

(Topp/forside-foto: Flickr.com, Nicolas Eckhart, Creative Commons)

Del artikkel: