Søk
Close this search box.
Søk
Close this search box.
ANNONSE

Store prisavvik mellom nett og butikk

Ole Martin N. Evensmo

I en ny stor undersøkelse av prisene hos Elkjøp, Lefdal og Expert, fremkommer det at det fortsatt er store prisavvik mellom nett og butikk.

ANNONSE

Det er TV 2 hjelper deg som har samlet inn cirka 100 priser fra hver av de tre elektronikkjedene Elkjøp, Lefdal og Expert. Pristesten viser at det fortsatt er store avvik mellom prisene på nett og i butikk:

  • Hos Elkjøp var 12 prosent av varene dyrest i butikk, 87 prosent av prisene like i begge kanaler og 1 prosent dyrest på nett.
  • Hos Lefdal var 30 prosent av varene dyrest i butikk, 68 prosent av prisene like i begge kanaler og 2 prosent dyrest på nett.
  • Hos Expert var 37,5 prosent av varene dyrest i butikk, 60 prosent av prisene like i begge kanaler og 2,5 prosent dyrest på nett.

Kommunikasjonssjef for Lefdal og Elkjøp Øystein Schmidt avviser overfor TV2 at de to kjedene spekulerer i prissettingen.

– Vi vet at folk syns det er greiest når det er lik pris på nett og i butikken, så derfor jobber vi for det hver eneste dag. Når det likevel er enkelte forskjeller så har det med at på nett så fyker prisene opp og ned, og vi må følge konkurrentene for å være prisledende. Det er lettere på nett enn i butikk der man må ut med papir og lignende.

Også Administrerende direktør i Expert Anders Nilsen mener testen til TV2 ikke gir et reelt inntrykk av prisbildet og avviser at Expert har høyere pris i butikkene enn på nett.

– Nå har vi gjort en undersøkelse internt som viser at over 80 prosent av sortimentet på nett og i butikk har lik pris, også er det 20 prosent av sortimentet som er veldig kampanjeutsatt både av oss og av andre aktører, og der ser vi at butikkene er like konkurransedyktig eller mer konkurransedyktig enn nettsiden.

Alle tre kjedene har prisgaranti som sikrer at man som kunde får nettpris også i butikk, men mye tyder på at man som kunde fortsatt må følge med når man er på handletur. Samtidig må vi merke oss at testen til TV2 kun inkluderer cirka 100 varer og ikke nødvendigvis gjenspeiler kjedenes totale prisstrategier.

Konkurrenten Siba.no ble for øvrig i fjor kåret til Norges billigste nettbutikk, til tross for at de hadde samme pris på nett og i butikk.

Del artikkel: