Søk
Close this search box.
Søk
Close this search box.
ANNONSE

Store underskudd tvinger matgründer til å teste helt nye produktkategorier

Store underskudd tvinger matgründer til å teste helt nye produktkategorier
Nemlig-gründer Stefan Plenge har bygd en nettbasert matbutikk som vokser raskt, men sliter med å tjene penger. I lengre tid har han jobbet med en strategi som skal endre på dette.
Bilde: Nemlig.com
Ole Martin N. Evensmo

Den danske nettbutikken Nemlig.com vil i september si mer om sin nye vekststrategi, men avslører allerede nå ett av sine nye satsingsområder.

ANNONSE

Nemlig.com er danskenes svar på Kolonial.no og Marked.no. Og det har de gjort i raskt tempo og nå omsetter de for rundt én milliard kroner. Det har selvsagt ikke gått upåaktet hen og selskapet har nå fått Anders Holch-Povlsen inn som majoritetseier.

Det er vel ikke helt utenkelig at det det er den danske forretningsmnannen som har vært en pådriver for vekstplanen. Mannen leker definitivt ikke butikk og eier foruten motekonsernet Bestseller, også store eierandeler i blant annet Zalando, Asos, Whiteaway Group, Miinto og Stylepit. 

Frem til nå har kundene bare hatt muligheten til å handle mat på Nemlig.com. Nå kommer også non-food-produkter inn i nettbutikkens sortiment.

- Utvidelsen til nonfood er en del av vår treårige strategi, som blir offentliggjort i slutten av september, sier adm. direktør i Nemlig.com Stefan Plenge, til Børsen. Han er for øvrig også nettbutikkens gründer.

De to første produsentene som får innpass hos Nemlig.com, er L'Oreal og engrosselskapet Fritz Schur Consumer Products. Førstnevnte vil tilgjengeliggjøre deler av sitt Maybeline-sortiment, mens sistnevnte vil gi Nemlig-kundene tilgang på blant annet grilltilbehør. Flere kategorier vil komme i tiden fremover.

Nemlig-sjefen presiserer at dagens underskudd vil fortsette selv med nye produktkategorier, men at det tar tid å få sorte tall i regnskapet tar Stefan Plenge med stor ro. 

- Det handler om hvor vi er i vår livssyklus. Vi investerer konsekvent foran kurven, og vi investerer hele tiden i forskjellige områder i et nivå, som ikke berettiges av den størrelsen vi er i dag, men som passer til den størrelsen vi er om 12, 18 eller 24 måneder, sier Stefan Plenge.

Del artikkel: