Med det de kaller et digitalt omstillingsÃ¥r liggende bak seg er Stormberg nÃ¥ klare for Ã¥ ta steget til verdens største netthandelsmarked - Kina. Timingen er slettes ikke tilfeldig, og selskapet tar sikte pÃ¥ Ã¥ stÃ¥ klare til Vinter-OL 2022 i Beijing.  Â
Det er en økende interesse for sport og fritid i landet, som følger av den voksende middelklassen. President Xi Jingping har blant annet et sterkt fokus pÃ¥ Ã¥ utvikle vintersport til en idrett og iverksatt flere utviklingsprogram som skal fÃ¥ kineserne til Ã¥ bli interesserte i vintersportsaktiviteter.Â
- Vi jobber nÃ¥ tett med Innovasjon Norge og er med i Global Growth programmet for Ã¥ tilegne oss nødvendig kunnskap omkring markedet. Gjennom programmet vil vi utarbeide vÃ¥r strategi for fremdrift og satsing, og det vil være naturlig Ã¥ tenke seg en oppstart i 2020, nÃ¥r prosjektet rundes av og vi sannsynligvis er klare for Ã¥ gå over i en driftsfase. Kina etterspør Norges kompetanse til Vinter-OL i Beijing i 2022, sier Hege Nilsen Ekberg, daglig leder i Stormberg, til Ehandel.com.Â
Les ogsÃ¥: Stormberg planlegger ny ekspansjonÂ
Skal etablere seg på markedsplass
Det Ã¥ gÃ¥ inn i verdens største marked for netthandel er en stor mulighet, men det vil ogsÃ¥ kunne by pÃ¥ noen utfordringer, forteller Stormberg-sjefen.Â
- For eksempel knyttet til det å bli synlige i markedet. NÃ¥r vi skal inn i markedet er det mye læring. Vi mÃ¥ sette oss godt inn i kulturforskjeller, hvilke kanaler vi skal satse på og hvilken del av markedet som vil være naturlig for oss.Â
For Ã¥ gjøre merkevaren kjent i Kina skal Stormberg først og fremst etablere seg pÃ¥ en markedsplass og teste hvilket segment det er riktig Ã¥ satse pÃ¥.Â
- Vi må ha kompetanse internt, men også finne de riktige samarbeidspartnerne for å gjøre oss synlige. Den kombinasjonen gjør at vi tror vi stein for stein vil kunne bygge vår plass i markedet.
- Det passer vår profil bra
I dag stÃ¥r over 12 millioner kinesere pÃ¥ ski og markedet forventer en Ã¥rlig vekst pÃ¥ 20 prosent. I følge Statista skal ogsÃ¥ det kinesiske sport- og fritidsmarkedet nÃ¥ en omsetning pÃ¥ 470 milliarder dollar innen 2025.Â
- Det passer vÃ¥r profil bra. Vi har lenge vurdert Kina som et mulig nytt marked, og siden vi allerede produserer klærne vÃ¥re i Kina blir veien kortere. Vi vet at kinesere over tid har sett til nordiske merkevarer. Norge og Skandinavia har stor troverdighet pÃ¥ ren natur, friluftsliv og turkultur.Â
- Endring er det eneste konstante
Selskapet ser fortløpende etter nye utenlandske markeder, men meddeler at fokuset nÃ¥ er pÃ¥ oppstarten i Kina samt Ã¥ styrke veksten pÃ¥ sine allerede etablerte markeder i Finland og Sverige.Â
- Retailbransjen er i stor endring og vi har det siste året startet flere spennende prosjekt for å se på hvordan vi kan utvikle oss videre. I Stormberg pleier vi å si at endring er det eneste konstante, og vi er opptatt av å tørre å prøve og satse. Så lenge vi lærer av feil vi gjør på veien er jeg sikker på det vil styrke oss.
Les også: Hege Nilsen Ekberg om fremtidens netthandel og Stormberg