Søk
Close this search box.
Søk
Close this search box.
ANNONSE

Stormberg-sjefen om Kina-satsingen

Stormberg-sjefen om Kina-satsingen
Hege Nilsen Ekberg, daglig leder for Stormberg.
therese.karlsrud.haugen

Planlegger oppstart til neste år.

ANNONSE

Med det de kaller et digitalt omstillingsår liggende bak seg er Stormberg nå klare for å ta steget til verdens største netthandelsmarked - Kina. Timingen er slettes ikke tilfeldig, og selskapet tar sikte på å stå klare til Vinter-OL 2022 i Beijing.   

Det er en økende interesse for sport og fritid i landet, som følger av den voksende middelklassen. President Xi Jingping har blant annet et sterkt fokus på å utvikle vintersport til en idrett og iverksatt flere utviklingsprogram som skal få kineserne til å bli interesserte i vintersportsaktiviteter. 

- Vi jobber nå tett med Innovasjon Norge og er med i Global Growth programmet for å tilegne oss nødvendig kunnskap omkring markedet. Gjennom programmet vil vi utarbeide vår strategi for fremdrift og satsing, og det vil være naturlig å tenke seg en oppstart i 2020, når prosjektet rundes av og vi sannsynligvis er klare for å gå over i en driftsfase. Kina etterspør Norges kompetanse til Vinter-OL i Beijing i 2022, sier Hege Nilsen Ekberg, daglig leder i Stormberg, til Ehandel.com. 

Les også: Stormberg planlegger ny ekspansjon 

Skal etablere seg på markedsplass

Det å gå inn i verdens største marked for netthandel er en stor mulighet, men det vil også kunne by på noen utfordringer, forteller Stormberg-sjefen. 

- For eksempel knyttet til det å bli synlige i markedet. Når vi skal inn i markedet er det mye læring. Vi må sette oss godt inn i kulturforskjeller, hvilke kanaler vi skal satse på og hvilken del av markedet som vil være naturlig for oss. 

For å gjøre merkevaren kjent i Kina skal Stormberg først og fremst etablere seg på en markedsplass og teste hvilket segment det er riktig å satse på. 

- Vi må ha kompetanse internt, men også finne de riktige samarbeidspartnerne for å gjøre oss synlige. Den kombinasjonen gjør at vi tror vi stein for stein vil kunne bygge vår plass i markedet.

- Det passer vår profil bra

I dag står over 12 millioner kinesere på ski og markedet forventer en årlig vekst på 20 prosent. I følge Statista skal også det kinesiske sport- og fritidsmarkedet nå en omsetning på 470 milliarder dollar innen 2025. 

- Det passer vår profil bra. Vi har lenge vurdert Kina som et mulig nytt marked, og siden vi allerede produserer klærne våre i Kina blir veien kortere. Vi vet at kinesere over tid har sett til nordiske merkevarer. Norge og Skandinavia har stor troverdighet på ren natur, friluftsliv og turkultur. 

- Endring er det eneste konstante

Selskapet ser fortløpende etter nye utenlandske markeder, men meddeler at fokuset nå er på oppstarten i Kina samt å styrke veksten på sine allerede etablerte markeder i Finland og Sverige. 

- Retailbransjen er i stor endring og vi har det siste året startet flere spennende prosjekt for å se på hvordan vi kan utvikle oss videre. I Stormberg pleier vi å si at endring er det eneste konstante, og vi er opptatt av å tørre å prøve og satse. Så lenge vi lærer av feil vi gjør på veien er jeg sikker på det vil styrke oss.

Les også: Hege Nilsen Ekberg om fremtidens netthandel og Stormberg

Del artikkel: