Siden februar har det vært kjent at aksjefondene til Odin har vurdert hva de skulle gjøre med sin store eierpost i Hennes & Mauritz.
Valget sto i vinter mellom å selge eller å doble eierandelen i H&M. Nå har Odin bestemt seg.
– Analysen vår av en retail-bransje i total endring, i kombinasjon med mindre tillit til ledelsen, treg endringsvilje og utilstrekkelig fokus på viktige problemer, har vært avgjørende for at vi valgte å selge, skriver Odin Fondenes investeringssjef Vegard Søraunet i en oppsummering til sine investorer.
– Vi tror det må stenges minimum 1 000 butikker
Til tross for at klesgiganten i fjor omsatte for 29 milliarder svenske kroner på nett, lar ikke Odin-sjefen seg blende. At 12,5 prosent av det totale er fra netthandelen rett ikke godt nok. Skal vi tro rapporten som gikk ut til Odins investorer mandag, er det mye å ta tak i for H&Ms ledelse:
– Vi tror det må stenges minimum 1 000 butikker og like mange må renoveres. På toppen av dette bør varelageret skrives ned. Når det gjelder dagens toppsjef er vi usikre. Vi i Odin eier mange selskaper med sterke hovedeiere. Dette er på plass i H&M også, men hovedeier bør nok ha fleksibilitet på toppsjef-posten, noe som ikke er tilfelle i H&M.
Mannen Odin Fondenes investeringssjef sikter er naturligvis H&Ms toppsjef Stefan Persson som er sønnesønn av H&M-grunnlegger Erlig Persson.
Ikke fornøyd med 3,5 prosent nettsalg
Sammen med H&M forsvinner også Clas Ohlson ut av Odins aksjeportefølje.
Overfor E24 trekker Søraunet frem svake nettresultater som en viktig grunn til at Odin nå selger sine aksjer i "dings-kjeden".
– Vi trodde Clas Ohlson hadde lært av sine feil i Storbritannia. Med en filosofi med fokus på historikk, fremtid og pris, mener vi at vår hovedfeil med Clas Ohlson-investeringen har vært at kjeden selger 3,5 prosent av sine varer online. Ny toppsjef og ny strategi har heller ikke imponert oss, forklarer Søraunet.