ANNONSE

- Stort potensial for dagligvarer på nett!

Ole Martin N. Evensmo

Å selge mat på nett blir stadig mer populært. Vi har tatt en prat med Famba Holding som eier to av markedets mest etablerte matbutikker.

ANNONSE

På slutten av 1990-tallet skulle Hakon Gruppen (i dag kjent som ICA Gruppen) revolusjonere matvarebransjen med sin nettbutikk Retthjem.no. Det hele endte med store økonomiske tap og hele prestisjeprosjektet skulle legges ned. Andreas Juell som den gang leverte varer for nettbutikken via sitt transportselskap, ville det annerledes og han kjøpte nettbutikken og innlemmet den i sitt selskap Famba Holding AS. Selskapet kjøpte senere også Dagligvarexpressen.no. I denne utgaven av «Ukens nettbutikk» har vi tatt en prat med Susan Hagerty som er fungerende daglig leder i Famba Holding og hennes markedssjef Anne Berit Aarvold for å høre litt mer om deres nettsatsing.

1) Kan dere fortelle litt om nettbutikkene Retthjem.no og Dagligvarexpressen.no?

Retthjem.no er en nettbutikk vi kjøpte i 2004 fra ICA. Andreas Juell, som hadde transportansvar for nettbutikken på det tidspunktet så et stort potensial i nettbutikken og kjøpte den. I løpet av 2006 ble nettbutikken lønnsom, mye takket være kostnadskutt, effektivisering av distribusjonen, reduksjon av svinn og sist, men ikke minst økt fokus på bedriftsmarkedet. Fortsatt er bedrifter og det offentlige de viktigste kundene til Retthjem.no. For å få bedre tak på privatmarkedet kjøpte vi i 2012 nettbutikken Dagligvarexpressen.no. Den er bedre tilpasset forbrukere med blant annet middagsmenyer og ferdige handlelister.

2) Dagligvarebransjen preges av tøff konkurranse. Hva tenker dere om dette?

Vi synes det er bra at flere nå selger på nett. Vi mener oppriktig det er bra med konkurrenter, da det skaper blest om dagligvarer på nett. Det dukker stadig opp nye konkurrenter, men de færreste tjener penger og mange får problemer med logistikken når de passerer 10-12 millioner kroner i omsetning. Feillevering er for eksempel helt katastrofalt for vår bransje. Vi forventer vel at det vil komme flere aktører i tiden fremover før bransjen begynner å konsolidere seg. Det er utvilsomt viktig å være skjerpet!

Vi har med den økte konkurransesituasjonen endret vår prisstrategi.Samtidig forsøker vi ikke å krige med Kiwi, Rema og de andre store kjedene på pris. Vi leverer varene rett hjem til våre kunder, hvilket sparer dem for tidkrevende turer i butikken. Nordmenn er generelt ikke så vant til å kjøpe seg tid, men dette er i ferd med å endre seg. Allerede nå er det mange mennesker som ønsker å betale 99 kroner for å få maten levert rett hjem, og dermed spare tid og få en mer bekvemmelig handletur.

3) En av deres konkurrenter har nå nylig åpnet hentepunkter. Er dette aktuelt for dere?

Vi er opptatt av å gjøre handleturen så bekvem som mulig for våre kunder og har valgt å fokusere på hjemlevering, men selvfølgelig må vi alltid vurdere etablering av hentepunkter.

4) Matvarebransjen er kjent for å være konservativ. Hva sier deres leverandører om utviklingen som nå skjer på nett?

Vi handler både fra grossister og rett fra produsenter og opplever at de fleste applauderer utviklingen på nett. De slipper jo blant annet å tenke på butikkenes begrensede plass og kan lettere prøve nye varer uten å ta noe ut. De setter nok også pris på at det kommer nye aktører inn på markedet og utfordrer de store kjedene. Flere har til og med fått egne e-commerce key account managere, hvilket sier litt om hvor seriøst de tar dette.

5) Det selges fortsatt lite mat på nett i Norge. Hva er årsaken til dette?

Nordmenn er litt trege og henger etter både Sverige, Danmark og Storbritannia. Å handle mat på nett er noe helt annet enn å kjøpe elektronikk og klær. Mens man kanskje kjøper ny datamaskin annethvert år, kjøper man mat hver eneste uke. Nordmenn handler i snitt mat fire ganger per uke og nå skal de inn i et nytt mønster der de kanskje bare skal handle én gang. Det tar tid å endre slike handlevaner.

6) Hvordan markedsfører dere nettbutikkene deres?

Før så satset vi mye på radio- og avisannonsering, samt profileringen på våre biler, men nå fremover kommer vil til å konsentrere oss om å markedsføre oss på nett. Facebook, nyhetsbrev, Adwords og bannerannonsering blir stadig viktigere for oss. Vi har også en høy kjennskap, særlig i Oslo-området, noe som gjør at mange kunder også oppsøker oss.

 

Vi takker Susan Hagerty og Anne Berit Aarvold for praten og ønsker dem lykke til videre med både Dagligvarexpressen.no og Retthjem.no!

Del artikkel: