Animail startet i Sverige i 2007, og etablerte seg i Norge i 2012. I dag tilbyr man over 60 fôrmerker og et tusentalls andre artikler som kattesand, leker og tilbehør til alt fra hund og katt, til fisk, fugl og smådyr. Fôret leveres på døren, uansett hvor i Norden man bor.
En revolusjon
Selskapet het tidligere Foderbilen Sverige AB, og oppstarten av selskapet førte til en aldri så liten revolusjon innen zoobransjen. Den gang var nemlig e-handel med denne typen vareutvalg nærmest utenkelig i Skandinavia.
- Leverandørene til dyrebutikkene solgte rett og slett ikke til e-handlere på denne tiden, forteller CEO Karl Prytz i Animail.
- Samtidig så man at det var veldig tunge forsendelser og produkter å ta med seg hjem. I et konsumentperspektiv var behovet derfor stort for å tilføre enkelhet.
Løsningen ble å starte en fysisk butikk sør for Stockholm, som hadde som eneste formål å agere som innkjøpskanal. Bestillingene ble håndtert i butikken og lastet inn i biler, som distribuerte varene hjem til kundene. Siden har interessen og behovet blant kundene bare økt, og aktører som zoozoo.com, iPet.no og petworld.no har kommet til.
Umodent marked
Animail har hatt sterk vekst de siste årene, og kan vise til en økning i omsetning på 30 prosent globalt. I Norge mer enn tredoblet man omsetningen i løpet av fjoråret. Hund og katt er de store målgruppene, men man utvikler hele tiden sortimentet for å bli bedre både på nye og eksisterende dyrekategorier. Størsteparten av kundegruppen befinner seg naturlig nok i de store byene, men selskapet er relativt sterkest på landsbygda, hvor man gjerne har flere dyr og bor lengre unna dyrebutikkene. Sistnevnte gruppe er det mange av i Norge, og Prytz mener det norske markedet er særlig interessant, sett med zoobransjens øyne.
- Norge har vært et veldig bra marked for oss det siste året. Mye på grunn av at det er umodent. Med tanke på den gode responsen fra norske kunder ser vi et stort potensial, og vi bør ha en enda større andel som er på nettet enn det som er tilfellet i dag.
- Et utfordrende land
En av selskapets største utfordringer er at man sender ut store, tunge forsendelser til kundene.
- Logistikk er fremdeles noe av det vi jobber aller mest med. Vi har kommet veldig langt, men har fremdeles langt igjen før vi er helt i mål. Man er helt nødt til å bygge en unik løsning for vår type tjenester, og derfor handler det i stor grad om å jobbe tett sammen med våre partnere for å skape løsninger som dekker kundenes behov, ut fra det som er logistisk mulig. Norge er et utfordrende land i så måte, men også et land med store muligheter hvis man løser disse utfordringene. Vi kan imidlertid love at vi skal arbeide hardere enn noen sinne, med alt fra logistikk til kundeservice og utvikling av våre systemer, påpeker Prytz.
Som svensk selskap med Norge som fokusområde, har det også vært viktig for Animail å ta hensyn til de små forskjellene som tross alt eksisterer mellom det svenske og norske markedet.
- Det er lett å bli for svensk i tankegangen. Enkelte saker som vi tror er viktige for norske kunder betyr ikke noe for dem, og ting vi tar for gitt i Sverige fungerer helt annerledes i Norge, forteller Prytz, som nevner leveranser på døren som ett eksempel.
- Vi sender våre varer uten kvittering, og pakken står utenfor døren når man kommer hjem, uansett hvor man bor. I Sverige har de som leverer pakkene mindre ansvar enn de har i Norge, og det har vært vanskelig å få de som leverer til våre norske kunder til å forstå at de faktisk får lov til å stille varene utenfor døren. Det har ført til mange returvarer og mye jobb for vår del i Norge.
Abonnementstjeneste
Utfordringer er imidlertid til for å bli løst. En av Animail sine store styrker er at man har vært bevisst på å gi alle deler av foretaket eierskap til sine respektive ansvarsområder.
- Vi ønsker å bygge et sterkt team og være tydelig på foretakets kultur og verdier. Vi er opptatt av å gi kundeservice eierskap til kundeservicedialogen, og de på lageret eierskap til hvordan de hele tiden kan utvikle seg til å bli bedre. Det har vært viktig for oss å gi mandat til å gjøre forandringer blant de som jobber med dette i det daglige, forteller Prytz.
Han understreker at man jobber hardt hver eneste dag for å utvikle konseptet, og nevner en helautomatisert abonnementstjeneste på fôr som en av flere nyvinninger man kan forvente seg fra Animail i løpet av 2015.
- Det har vært en strategisk beslutning å ikke lansere det tidligere, men nå er tiden inne. Dyreeiere prater med dyreeiere, og for oss handler det om å bygge et varemerke og et godt omdømme. Når man bryter barrierer, slik som vi gjorde ved oppstarten i 2007, så tar det langt tid å bygge seg opp. I dag er vi imidlertid den største nordiske e-handleren som fokuserer på zoobransjen, og med hjelp fra andre e-handlere som har startet opp etter oss, så er dette et marked som bare vil vokse, avsutter en optimistisk Karl Prytz.
(Foto: Animail)