- Vi er en totalleverandør av garn på nett. Hos oss får du alt fra garn, til oppskrifter, strikkepinner og en mengde annet tilbehør innenfor strikk og håndarbeid, forteller gründeren bak Strikkenett.no, Kathrine Jürgensen.
Vrang garnbutikk
Det startet i årsskiftet 2010-2011. Kathrine Jürgensen fra Lommedalen i Bærum hadde vært på nok en bytur, atter en gang med samme utfall.
Igjen hadde hun måttet dra hjem med uforrettet sak og et «Beklager, den fører vi ikke» fra garnbutikken i bagasjen.
- Som småbarnsmamma har du bedre ting å bruke tiden din på enn å dra på bomturer til byen. Jeg tenkte at hvis jeg har dette problemet, som har relativt god tilgang på butikker, så må andre ha det også. Jeg har alltid hatt lyst til å starte noe for meg selv og har alltid tenkt at hvis jeg først skal gjøre det, så må det vært med noe jeg virkelig har troen på, sier gründeren.
Har du også en spennende gründerhistorie? Tips oss om din nettbutikk!
Nøstet opp ny jobb
Etter at hun trålte nettet etter garnbutikker og fant et temmelig glissent tilbud her til lands, begynte hjulene å kverne i dataingeniøren fra Lommedalen.
Hun gikk analytisk til verks, laget en forretningsplan og gjorde undersøkelser. Det viste seg at hun hadde rett. Behovet var der og hun bestemte seg for å satse. Hun fikk tak i leverandører av varer og nettbutikkløsninger, ordnet lagerfasiliteter og utformet markedsplan.
Sakte, men sikkert, nøstet Kathrine Jürgensen opp en helt ny bedrift.
- Vi begynte i det små og har gradvis utviklet oss derfra. Som dataingeniør opplevde jeg IT-bobla. Det har sikkert lært meg noe om å ikke gape over for mye. Vi skal ikke bremse, men det er viktig å unngå for høye kostnader for tidlig, sier Jürgensen.
LES OGSÅ: Nøstenett.no: Startet med 150 000 kroner - selger garn og strikkepinner for to millioner kroner
Tøyer strikkingen
Siden starten har Strikkenett.no hatt stor vekst.
Omsetningen lå på litt over 16 millioner i 2015, og veksten på rundt 20 prosent budsjettert for i fjor er oppnådd, ifølge Jürgensen. Strikkenett.no har i dag fem faste ansatte i tillegg til noen vikarstillinger.
Jürgensen mener at en viktig faktor for suksessen handler om prioriteringer.
- I oppstartsfasen har man mange hatter på samtidig. Da er det viktig å bruke ressursene dine riktig. Du blir nødt til å sette av tid til å tenke strategisk og jobbe ut det forretningsmessige. Selv om mange praktiske oppgaver brenner hele tiden, må du likevel legge ting til side. Det er ikke alltid like lett, men veldig viktig, forteller hun.
I oktober 2016 ble Strikkenett.no kåret til gasellebedrift og fikk oppslag i Dagens Næringsliv. De ble også nylig løftet frem av Asker og Bærums næringsråd med æresbevisningen årets gründer. Dette er gledelig for strikketeamet.
- Det er veldig gøy å bli gjort stas på. I nettbutikk er det lett å tenke at man jobber i det skjulte på et vis, at ingen ser det man gjør.
LES OGSÅ: Eirik Fuglestad utvider repertoaret - nøster seg inn i garnverdenen
Gleden bak maskene
Det er mye Kathrine Jürgensen liker ved vågestykket å skape seg sin egen jobb. På tross av strevet og rare arbeidstider, gir jobben henne mer enn den tar.
Å kunne bidra som arbeidsgiver i nærmiljøet er en ting som betyr mye. Fleksibiliteten ved å være sin egen kvinne har også latt henne være med på ting med barna som ellers ikke ville la seg gjøre.
Likevel er det å kunne bidra til selve gleden ved å strikke det som gir gründeren mest.
Ved godstoler i de tusen hjem ligger garnnøster fra Strikkenett.no. De tas opp av flittige hender og bidrar til noe godt. De gir fred i stua, ro i sinnet og en trygghet om at noe er som det alltid har vært; myke hjelpere i den stillferdige jobben med å gjøre hus til heim over det ganske land.
- Å kunne gjøre min hobby tilgjengelig for så mange som mulig har jeg stor glede av, sier strikkeentusiasten.
LES OGSÅ: Garnius.no: Fra kontaktlinser til garn
Strikkebølge
Konseptet til Strikkenett.no traff godt fra start.
Kathrine Jürgensen var tidlig ute med å tilby garn på nett. Nettbutikken var allerede operativ da den første strikkebølgen skylte over landet.
Hun har fulgt den røde tråden i markedet og har siden starten opplevd en forskyvning i kjøpermassen. Stadig yngre mennesker strikker, noe som har resultert i en interessant utvikling på strikkekulturen generelt - og mønsterfronten spesielt.
- Det er to trender som utvikler seg ved siden av hverandre. De gamle tradisjonsplaggene er veldig populære. Strikkekofte og Marius-genser er veldig in. I tillegg ser vi en ny designtrend med moderne mønster og oppskrifter, hvor inspirasjon fra de yngre er med på å forme nye ting, sier Jürgensen.
- På tide å samle trådene. Har du noen gründertips?
- Det er viktig å ha noe å styre etter. Ta deg tid til å lage en god forretningsplan. Hold kontroll på kostnadene. Ikke invester for mye ressurser for tidlig. Tør å gjøre de tøffe prioriteringene og hold deg til den opprinnelige planen. Etter hvert som du kommer i gang vil kanskje mange ha deg med på diverse arrangementer. Mye kan høres gøy ut, uten at det er det rette å bruke tiden på, sier hun avslutningsvis.
Har du også en spennende gründerhistorie? Tips oss om din nettbutikk!