SPONSET INNHOLD

Suksess på nett for Norges største kleskonsern

Hva er PIM (Product Information Management)?

Varner er en av Skandinavias største aktører innen klær og og mote, med mer enn 1400 butikker og en omsetning på mer enn 10 milliarder kroner per år.

Varners merkevarer inkluderer blant annet Bik Bok, Carlings, Volt, Cubus, Dressmann, Solo, Urban, Vivikes og WOW.

Selskapet begynte med Episerver CMS i 2008, og Episerver Commerce og inRiver PIM i 2012 da de bestemte seg for å lansere nettbutikker.

- Varnergruppen begynte faktisk med netthandel I 1999, men det fungerte ikke, forteller Claire Sharp Sundt, prosjektleder Digital Media hos Varner.

- Kjøp og salg av klær på net var umodent og ingen visste helt hva vi skulle gjøre for å lykkes. Så fokuset ble på de fysiske butikkene i ti år etter det.

I 2008 ønsket flere av Varner-kjeden å øke tilstedeværelsen på nett med markedsføringssider.

- Vi startet en intern webgruppe som jeg var leder for, forteller Sundt. Vi bygde åtte forskjellige websider basert på Episerver CMS og hovedmålet med disse nettsidene var å drive kunder til butikk.

- I dag har vi bygd alle mulige moduler i cms'et og omtrent 3 millioner besøk fordelt på de ulike nettsidene.

Sundt forklarer at det store antallet Episerver-konsulenter i Norge var en avgjørende faktor den gangen de valgte CMS:

- Episerver CMS er mye lettere å tilpasse og mer fleksibelt enn andre CMS vi så på, forklarer Sundt. Hvis du har en fleksibel løsning, da trenger du mer kompetanse.

Om inRiver

inRiver er markedsleder innen Product Information Management (PIM) for B2C og B2B multi-channel handel. Deres kraftfulle inRiver Product Marketing Cloud service gjør det mulig å lage, ta vare på og distribuere perfekt produktinformasjon for å gi kundene en opplevelse i verdensklasse på tvers av kanaler, på mange språk. Siden oppstarten i 2007, har inRiver blitt et prisbelønnet og raskt voksende selskap med et stort partnernettverk. Mer enn 900 merkevarer bruker inRivers PIM-plattform for å kontrollere produktflyten. Selskapet har hovedkontor i Malmø i Sverige, med kontorer I Chicago, London, Amsterdam og Stockholm, og salgskontorer i Phoenix and Istanbul. Du kan lese mer på inRiver.com.

Netthandelen utvikler seg

I 2012 nådde netthandelen et betydelig nivå og salg av klær og sko var en av de viktigste vekstkategoriene i Skandinavia.

- Våre kunder forventet at vi kunne tilby kundene å handle på nett og vi måtte igjen sette netthandelen på vår agenda, sier Sundt. I januar 2013 satte vi i gang et dobbelt prosjekt for Cubus og Dressmann. Et superfleksibelt content management-system og et product information management-system var veldig viktig fordi alle våre merkevarer er kampanjebaserte selskaper. Dette betyr at de hver tredje uke skifter kampanjer, og det gamle materiellet blir sjelden brukt igjen.

Støttet av de eksterne partnerne Geta og Creuna, bygde Varner en løsning som kombinerer ERP-systemet M3, inRiver PIM, Episerver Commerce, og Episerver CMS for front-end moduler.

- Vi gikk fra et ganske enkelt til et ganske komplekst system, forklarer Sundt. – Vi begynte med å lage noen veldig enkle kampanjer i nettbutikkene, som 25 prosent rabatt. Etter hvert lagde vi flere og flere moduler, i kombinasjon med inRiver PIM og Episerver Commerce, sier Sundt. – I Dressmanns nettbutikk tar 90 prosent av kundene nå med seg et kampanjeprodukt, noe vi er veldig fornøyde med.

Sundt forteller at løsningene fra Episerver og inRiver har vært en god kombinasjon for å møte behovene fra Varners mange merkevarer.

- Hvis du kun trenger en enkel løsning, så er kanskje ikke Episerver det rette for deg – du må være et selskap med ambisjoner, sier Sundt. – Jeg vet at gjengen i Episerver i Norge sier det samme. Episerver er perfekt om du har mange språk, land og merkevarer – det er en løsning for et selskap som ønsker å vokse.

- Med all produktinformasjon i inRiver PIM, er vi i stand til å lansere og håndtere produktene for alle merkevarene, i alle markeder, på alle språk for alle våre kanaler og nettbutikker fra ett sted. Med inRiver PIM og Episerver CMS har vi en kraftfull kombinasjon for å behandle og vise våre produkter.

Broen mellom teknologi og markedsføring

Sundt sier at en viktig del av jobben hennes er å koordinere arbeidet mellom tekniske og markedsførende delene av Varner-konsernets nettsider.

- Vår digitale mediaavdelingsgruppe er en bro mellom teknologi- og markedsavdelingene, sier Sundt. - Det er viktig at vi kan kommunisere både med våre tekniske spesialister og våre markedsførere, slik at vi kan møte deres behov. Vår avdeling er organisert med tolv personer med fokus på front-end, back-end, logistikk, bilder, webdesign og UX, og jeg jobber som prosjektleder. Vi har nå flere prosjektledere på grunn av antall prosjekter vi jobber med.

Forståelse og optimalisering av kundeopplevelsen er et av hovedfokusene for den digitale medieavdelingen, basert på tilbakemeldinger fra kunder og analyser.

- Når vi bygger, starter vi i det små og utvider når vi forstår hvordan ting faktisk fungerer, forteller Sundt. Vi er nå på vår andre versjon av kassen, som vi allerede har endret etter noen måneder. Vi liker å få ting lansert, for deretter umiddelbart begynne å forbedre.

En måte Varner-konsernets digitale avdeling lærer mer om hva som fungerer, er ved å bruke selskapets kundeservicegruppe som referanse.

- Vi startet med noen UX-folk da vi utviklet nettstedene, men vi skjønte snart at de som håndterer kundeservice på telefonen hver dag, har praktisk kunnskap om hva kunden ser etter, sier hun. - De vet hva kundene tenker, de vet hvordan de vil ha ting presentert, og de er de beste menneskene å snakke med. Så det er hvordan vi jobber - tar kompetanse og prøver å oversette det til tekniske spesifikasjoner.

Unngå irritasjon og distraksjoner

Når det gjelder å forbedre kundeopplevelsen, sier Sundt at det ofte er det du ikke gjør som utgjør forskjellen.

- Når du ser på våre nettsider, er de veldig enkle, og du tror kanskje det ikke er mye der, sier hun. Vi har ikke så mange forlatte handlekurver, og det er fordi vi ikke har lagt masse andre distraksjoner der. For eksempel kunne vi vist produkter på tilbud i handlekurven, og vi kunne distrahert dem hele veien, men det gjør vi ikke. Det er ofte det du ikke gjør som er viktigere enn hva du gjør.

Sundt sier at en av selskapets markedsdirektører spurte henne om hun kunne endre nettstedene slik at du kunne logge inn uten passord.

- Min første reaksjon var det er ikke mulig, men jo mer jeg tenkte på det, jo mer enig ble jeg med ham, for det er det alle virkelig tenker, sier hun. Hvordan kan vi gjøre det? Kanskje er det ved å logge inn med telefonen, eller ha et engangspassord? Jeg liker å lytte til folk som ikke er erfarne brukere. Det er kanskje den beste måten å lære. Vi vet at kunden irriterer seg over passord, så hva kan vi gjøre?

- Det er et enkelt eksempel, men vi prøver å selge produkter til mennesker, og vårt hovedfokus er å skape en god opplevelse for dem, sier Claire Sharp Sundt, prosjektleder Digital Media, Varner.

Del artikkel: