«Jovial diva» brukte Adresseavisen som tittel da de skulle presentere den 40 år gamle trønderen som i fjor ble kåret til «Årets kremmer».
- Jeg har aldri vært redd for å stikke meg ut, sier hun til eHandel.com som treffer Hilde Wedø for en prat etter at hun har eid scenen i 10 minutter på Handelskonferansen 2017.
Hun omtaler seg selv som et barn av en gründer-familie og begynte å jobbe i butikk da hun var 12 år gammel.
Bachelor-oppgaven hennes på BI var om Carma, butikken hun har drevet i 14 år, og som har kombinert fysisk butikk og nettbutikk de siste fem årene.
Blogg ble til nettbutikk
I 2003 åpnet en moteinteressert ung, trønder egen butikk i Trondheim.
Seks år senere begynte hun å blogge med utgangspunkt i sin egen bedrift, og lot offentligheten få et innblikk i butikkens liv og virke.
Vareutvalg, messer, ansatte. Alt ble det plass til i bloggen.
- Responsen ble så stor at vi nesten ikke klarte å håndtere det. Folk fra hele landet ringte og e-postet oss i håp om å sikre seg et produkt de hadde sett omtalt på bloggen min. Vi hadde faktisk kunder som reiste ens ærend til Trondheim for å handle hos oss og møte de ansatte, sa Wedø til eHandel.com i fjor.
Da skjønte hun for alvor hvilket ubrukt potensial hun hadde tilgjengelig for sine føtter.
Dette førte til opprettelsen av nettbutikken Carma.no i 2013.
- Tilgjengelighet ble viktig for oss. Og den enkleste måte å være tilgjengelig på var å starte nettbutikk, sier Wedø, som bruker seg selv og sitt ansikt aktivt i alle kanaler - enten det er i sosiale medier, egen blogg eller butikkens nettside.
Giftet seg på butikkjubileum
Hun lar aldri en sjanse går fra seg for å gjøre noe stort litt større.
Da butikken feiret 10 år inviterte hun 300 gjester, hyret inn Stian Blipp og toppet det hele med å gifte seg under feiringen.
- Jeg har aldri vært redd for janteloven, sa hun til de fremmøte konferansedeltagerne på Scandic Fornebu i Bærum.
I dag omsetter butikken for rundt 20 millioner kroner, mens nettet generer litt mer penger og ligger på rundt 22 millioner kroner.
- Målet nå er å utvide med flere butikker. Men vi skynder oss sakte, og ser hvor mulighetene eventuelt dukker opp. Vi ser, og har sett, på mange lokaler i blant annet Oslo, sier hun.
Nettbutikk på 420 kvadrat
Hun har også en hemmelig plan om noe nytt og annerledes i løpet av høsten.
- Hørte jeg deg rett da du sa en 420 kvadratmeter stor nettbutikk?
- Ja, du hørte rett. Men selv om jeg gjerne vil fortelle deg alt nå, så lar jeg det være, sier hun hemmelighetsfullt.