ANNONSE

Suserisivet.no: Suser av gårde på nett - fra 0 til 26 millioner på et drøyt år

Suserisivet.no: Suser av gårde på nett - fra 0 til 26 millioner på et drøyt år
NETTSUS: Julie Ottosen (f.v.), Yvonne Rojahn og Eva Tiljeberg har gode dager på jobb. Per i dag omsetter nettbutikken klær, sko og smykker for rundt tre millioner kroner i måneden.
Foto: Suserisivet.no
Netthandel

Det går så det suser på nett for Siv Heleen Grødem og hennes ni digitalt ansatte.

ANNONSE

Suser i Sivet ble etablert i Tønsberg i 2003.

Fra å være en lokal, frittstående motebutikk i den kjente sommerbyen i Vestfold, har selskapet i løpet av kort tid blitt store innen salg av klær, sko og tilbehør på nett.

Nettbutikken, som så dagens lys i august 2015, kunne i løpet av 2016 se tilbake på en omsetning på 26 millioner kroner.

Det utgjorde litt mer enn halvparten av totalomsetningen for selskapet som i tillegg til nettbutikken har to fysiske butikker; en i Tønsberg og en i Revetal.

Veksten for nettbutikken har vært formidabel.

På et drøyt år har omsetningen gått fra 0 til 26 millioner kroner!

Har du også en spennende gründerhistorie? Tips oss om din nettbutikk!

- Kundene etterlyste nettbutikk

Før nettbutikkens tid var eier og Suser i Sivet-gründer Siv Heleen Grødem aktiv på sosiale medier.

- Gjennom aktiv bruk av sosiale medier økte sakte men sikkert etterspørselen etter produktene våre. Vi har hele veien vært bevisst på å veilede våre kunder med gode råd om valg av klær i henhold til deres stil, og det som får dem til å føle seg flotte og komfortable, sier Grødem til ehandel.com.

- Det tok ikke lang tid før kundene etterlyste nettbutikk, forteller Siv.


Siv Heleen Grødem.

Siv Heleen Grødem.
Foto: Suserisivet.no

- I en periode hadde vi stor pågang av postoppkrav, men på sensommeren 2015 tok nettbutikken over. Vi har i dag en nettbutikk med mange faste og gode kunder, samtidig som vi har økende tilskudd av nye kunder i butikkene på Tolvsrød og Revetal. Det er en fornøyelse å gjøre hverdagen enklere for våre kunder når det gjelder shopping på nett. Våre kunder er voksne damer, og det det er hovedsakelig gruppen fra 35 år og oppover som handler mest. Men, vi ser også en økning i handel fra kvinner under 35 år, sier hun fornøyd.

LES OGSÅ: Bambis.no: Fra byggevare i by - til egendesignede bambusklær på landet

Treffer kundene på sosiale medier og app

Hver dag blir en rekke kleskombinasjoner sydd sammen i bildekollasjer og lagt ut på Facebook og Instagram.

Suser i Sivet følges av mer enn 52 000 personer på Facebook og har knappe 18 5000 følgere på Instagram.

Siste skudd på den digitale stammen er en egen app som også kommer kundene til gode i form av inspirasjon for å finne frem til gode kleskombinasjoner.

- Strategien bak den sterke veksten bygger på tidlig og målrettet bruk av sosiale medier, bruk av ny teknologi og hardt arbeid, fastslår Grødem.


- Vi har i løpet av det første driftsåret hatt over seks millioner sidevisninger og 14 000 ordre. Hemmeligheten, og det unike med vårt konsept, er en genuin interesse for mote og sansen for å skape komplette antrekk som passer den norske kvinnen både til hverdag og fest, forteller Grødem.

- Vi har i løpet av det første driftsåret hatt over seks millioner sidevisninger og 14 000 ordre. Hemmeligheten, og det unike med vårt konsept, er en genuin interesse for mote og sansen for å skape komplette antrekk som passer den norske kvinnen både til hverdag og fest, forteller Grødem.
Foto: Suserisivet.no

Grødem er ikke et øyeblikk i tvil om at aktiv bruk av sosiale medie-kanaler har vært en forutsetning for at nettbutikken nærmest har tatt av som en rakett.

- Dette har vært markedsføring helt uten kostnader, sier hun og smiler, før hun fortsetter med et lite men:

- Men disse kanalene kan være uforutsigbare, blant annet når det kommer til spredning av innlegg, og at  vi har ikke kontroll på eventuelt andre begrensinger som kan komme. Dette er en av flere grunner til at vi nå har lansert vår egen app. Her «eier» vi i større grad kontakten med kundene selv og får mer kontroll. Vi har tro på bruk av flere kanaler ut mot kundene og, at disse - samlet sett - vil gi en god kundeopplevelse og dermed økt salg.

LES OGSÅ: MyMuse.no: - Enkelte produkter har vi i 70 forskjellige størrelser

Vil bli sterkere og mer effektive

For på best mulig måte å møte ytterligere vekst skal Grødem i 2017, sammen med sine totalt 17 ansatte (ni jobber dedikert med nettbutikken), se hvordan de kan effektivisere og styrke samarbeidet med leverandørene av både varer, lagerlogistikk og tekniske løsninger for nettbutikken.

Målet ved utgangen av dette året er å stå bedre skodd enn ved inngangen av året.

Utviklingen av en egen app, som ble sluppet løs tidligere i februar, er et skritt på veien dit. Meningen er at app-lojale kunder skal få en slags belønning i andre enden.

- Vi ønsker at våre kunder skal få fordeler av å være en lojal kunde, og vi er opptatt av å gjøre det enklere og bedre å handle på nett. Vi lanserte på bakgrunn av dette en app tidligere denne måneden, som ble lastet ned av over 5000 kunder allerede i løpet av den første uken. Ved å laste ned appen sikrer kunden seg raskere tilgang til alle nyhetene vi legger ut, forteller gründeren Grødem.


SKO I LANGE BANER: Eske på eske med sko venter på utsendelse.

SKO I LANGE BANER: Eske på eske med sko venter på utsendelse.
Foto: Suserisivet.no

På tampen av intervjuet ønsker eHandel.com å høre litt om hvilke utfordringer hun har - og har hatt - i forbindelse med nettbutikken. Og om hun også er villig til dele noen gode råd og tips med nystartere eller andre som jobber innen netthandel.

Og det har hun. Puh ...

Utfordringer:

  • Det er mange utfordringer knyttet til vekst, rask nok tilgang på suppleringer, mer tilpasning og utvikling av IT-løsninger enn vi så for oss. Alt dette er ressurs- og kostnadskrevende. Dette gjelder både selve nettbutikkløsningen (Digitroll) og butikk- og lagerløsningen (Front Systems).
  • Vi har felles lagerløsning for nett og fysisk butikk. Dette er utfordrende da man må ha full kontroll og oppdatert lagerstatus til enhver tid. Fordelen er fleksibilitet med tanke på vareflyt mellom butikk og nettbutikk.
  • Det har vært - og er - meget arbeidskrevende å være så aktive på sosiale medier som vi har vært. Vi mener det er avgjørende i forhold til hvordan vår nettbutikk har blitt mottatt i markedet at kvaliteten på tekst og bilder har vært god. Men dette tar tid og er personavhengig. Vi arbeider nå for å redusere personavhengighet knyttet til dette arbeidet.

Tips og råd:

  • Ta høyde for at IT-løsninger må tilpasses ditt behov og integreres med for eksempel lagersystemer. Du må regne med en del nyutvikling for at du skal kunne «leve» med løsningen. Alt dette trekker ressurser og har større kostnader enn du sannsynligvis har budsjettert med.
  • Tenk derfor godt igjennom hva du har behov for av IT- støtte gjennom prosessen fra du mottar en ordre og til produktet er levert kunden og returer er ivaretatt. En god «kravspek» kan spare deg for unødige kostnader og irritasjon.
  • Logistikk utgjør en stor kostnad når volumet øker. Det samme gjelder for betaling og kortløsninger. Her er det mye å hente gjennom å orientere seg i markedet (Bring, PostNord, Klarna, Nets, Vipps, Teller, Evalon og flere) og forhandle seg frem til riktig pris.

Har du også en spennende gründerhistorie? Tips oss om din nettbutikk!

Del artikkel: