Norges mestselgende merke for sport og turtøy Stormberg, har over tid støttet miljøorganisasjonen WWF (Verdens Naturfond), som blant annet jobber for Ã¥ stanse utryddelse av truede dyrearter. I fjor høst gikk WWF derfor til søksmÃ¥l mot staten for Ã¥ stanse ulvejakten. Organisasjonen tapte i tingretten, men blir Ã¥ anke saken i desember.Â
Etter demonstrasjonen som foregikk utenfor Stortinget forrige uke, hvor tusener av ulvesmotstandere møtte opp, skrev Stormberg dermed følgende Facebook-melding, sammen med en meningsmåling som nå teller 45 000 stemmer:
"Ulven er kritisk truet og rødlistet i Norge! Likevel åpner regjeringen fortsatt for at den kan jaktes på. I kveld var flere tusen ulvemotstandere samlet utenfor Stortinget. På lørdag arrangerer NOAH markeringer landet over for å bevare ulven. Hva synes du?"
Får tilsendt bilder av brente klær
Innleggets kommentarfelt ble stormet av negative kommentarer fra personer som ikke synes noe om Stormbergs støtte til ulven. Til sammen skal selskapet ha fÃ¥tt hele 6000 henvendelser og kommentarer samt 1000 delinger i forbindelse med saken. Dette er heller ikke første gang selskapets samfunnsengasjementet har skapt trusler pÃ¥ sosiale medier.Â
Daglig leder i Stormberg, Hege Nilsen Ekberg forteller at ulveengasjementet har medført nye kunder og økt salgsvekst til tross for de 214 boikottene. Foto: Pressebilde: Stormberg/Kjartan Bjelland
I dag, en uke senere, kom Stormberg ut med en ny melding. Her meddeler de at hele 214 personer har valgt å boikotte, eller brenne klær fra Stormberg den siste uken, noe de også har fått tilsendt bilder av.
Motstanden fører til 214 nye fadderskap
Dette stopper dog ikke selskapets samfunnsengasjement knyttet til Ã¥ bevare rovdyrenes plass i naturen. Stormberg har dermed valgt Ã¥ svare de 214 boikottene med Ã¥ tegne ytterligere 214 rovdyrfadderskap, til en Ã¥rlig verdi av 300 000 kroner.Â
- Vi setter pris pÃ¥ stort engasjement, men synes det er leit at noen gÃ¥r sÃ¥ langt at de vil brenne klær. Det gagner ingen, aller minst miljøet, og vi oppfordrer i stedet de som vil brenne klær til Ã¥ pante de i en av vÃ¥re butikker. Da gÃ¥r klærne til gjenbruk og mennesker som har bruk for det, samtidig som de sparer miljøet, sier Hege Nilsen Ekberg, daglig leder i Stormberg, til eHandel.com i en mail.Â
Engasjementet har bidratt til salgsvekst
Det har imidlertid ogsÃ¥ vært mye støtte, og selskapet forteller at flertallet av kundene har kommet med støtteerklæringer. Til tross for boikotten kan Ekberg meddele at de har fÃ¥tt mange nye følgere i sosiale medier samt nye kunder, som faktisk har ført til salgsvekst under perioden.Â
- Stormberg har alltid vært samfunnsengasjert og vi har noen verdier vi er tuftet på - inkludering og bærekraft. Dersom vårt engasjement rundt artsmangfold fører til at noen velger oss bort er det synd, men vi vil likevel fortsette å stå opp for det vi tror på, sier Ekberg.