I IT-bransjen ruller oppkjøpsbølgen og debatten går høyt om det friske prisnivået, men blant nettbutikkene er det lengre mellom oppkjøpene. Her i Norge er det lenge siden et større oppkjøp. I Sverige er det kortere mellom oppkjøpene og på fredag skrev Dagens Industri at nettbutikk-veteranen Designonline er solgt.
Designonline ble stiftet allerede i 2002 av Jörgen Bödmar og har nettbutikker på ni språk, deriblant norsk. Av ukjente årsaker heter nettbutikken her i Norge Scandinaviandesigncenter.no. Designonline vokst jevnt og trutt og gjorde et rykk i fjor med et omsetningsløft på 81 prosent til 91 millioner svenske kroner. Resultatet i 2014 endte på åtte millioner svenske kroner.
Designonline konkurrerer med en lang rekke aktører om å selge skandinaviske designprodukter, blant annet Royaldesign og Room21.
Det er nok fjorårest vekst som har vekket interessen fra eksterne investorer og det er det svenske A-laget som kjøper nesten hele butikken (77 prosent) fra Jörgen Bödmar. Den ene kjøperen er EOC Capital som selv har investert eller bistått en lang rekke investeringer i IT- og internettbransjen. Den andre kjøperen er NS Intressenter, investeringsselskapet til blant annet Karl-Johan Persson, toppsjef i Hennes & Mauritz og Tomas Billing, toppsjef i investeringsselskapet Nordstjernan.
Salgsummen er ikke offentliggjort, men ifølge svenske Breakit.se verdsettes Designonline til rundt 175 millioner svenske kroner.