Hvert år kastes det i matindustrien, dagligvarehandelen og hjemme hos norske forbruker over 350 000 tonn spiselig mat.
Av dette kastes 60 000 tonn i butikkleddet. Det er dette matsvinnet tech-selskapet Deligate ønsker å gjøre noe med.
Deligate har utviklet et verktøy som gjør det lettere for de ansatte å identifisere varer med kort best-før-dato. Tjenesten er ifølge Deligate i bruk i omkring 160 matbutikker i Sverige. Også her i Norge har flere matbutikker i løpet av de siste ukene begynt å ta tjenesten i bruk. Selskaper som Coop, Rema 1000 og ICA står på kundelisten.
- Med vår tjeneste kan personalet senke prisen eller gi bort maten, så den ikke havner i søppelkassen, forklarer Adam Vikström, en av gründerne bak svenske Deligate i en pressemelding.
Adam Vikström går til kamp mot matsvinn i norske butikker. Bilde: Pressefoto fra Deligate
- Resultatene er tydelige i form av redusert matsvinn og arbeidstid. Vi ser at butikkeiere har en vilje til å jobbe mer med disse problemstillingene i Norge, fortsetter han.
I forbindelse med etableringen i Norge tar selskapet inn 150 000 USD fra det norske investeringsselskapet Katapult Accelerator. Katapult er et investeringsfond og et akseleratorprogram i Oslo med fokus på “impact tech”, selskaper som har en positiv sosial eller miljømessig påvirkning.