Søk
Close this search box.
Søk
Close this search box.
ANNONSE

Svenske Matsmart er på vei til Norge

Netthandel

Nå får Holdbart.no en konkurrent i svenske Matsmart som prøver seg på det norske markedet neste uke.

ANNONSE

Et såkalt I-landsproblem er all maten vi har til overs og som gjør at tonnevis med fullt brukbar mat havner i søppelbøtta.

Nå vil Sverige utfordre Norge på dette feltet med Matsmarts inntog i det norske markedet den kommende uken.

Omsetningsmål på 30 millioner

Thor Johansen så potensialet som lå i mat som var på vei i søpla. 25. november i fjor åpnet han den fysiske butikken Holdbart.no i det gamle Vestbysenteret (like ved Norwegian Outlet) i Follo i Akershus.

Han håper å omsette mat som er på vei ut i intet for 30 millioner kroner i år.

Butikken har fått med seg 30 leverandører, inkludert Norgesgruppen og Asko, skrev Netthandel.no tidligere i år.

Holdbart.no har ennå ikke noen nettbutikk - tross navnet som skulle tilsi at så var tilfelle.

Klare for å spise av det norske markedet

Ideen til konseptet fikk Johansen blant annet fra Matsmart.se, som rett før jul i fjor hentet inn 30 millioner kroner i frisk kapital. Det i seg selv er en god indikator på at markedet har tro på konseptet.

Neste uke er Matsmart klare for å ta et jafs av det norske markedet.

De starter pent med en såkalt «soft launch» med en egen norsk side som går under navnet Matsmart.net.

Må hente varene selv

I begynnelsen kan nordmenn bestille det de ønsker på nett, men må pent hente varene selv i Sverige.

Neste ukes forsiktige start skal ifølge selskapets ledelse gi dem mye nyttig lærdom som de skal dra veksler på med tanke på muligheten for at også nordmenn skal få varene de bestiller hjemkjørt. Det vil trolig først skje i løpet av høsten en eller annen gang.

Matsmarts administrerende direktør, Karl Andersson, sier følgende i en pressemelding:

- Nå kan nordmenn snart handle på nett hos oss og få varene levert på det stedet hvor de vanligvis reiser for å handle i Sverige. Gjennom å kjøpe overskuddsartikler hos oss redder kundene varer fra å bli kastet, og på den måten reduseres matsvinnet. Jeg tror at vår forretningsidé kommer vil lokke til seg miljøbevisste nordmenn.

(Foto: Skjermdump)

Del artikkel: