I 2008 startet Peter Jakobsson og Roberth Risberg å selge bildeler på nett under navnet Skruvat.
Nordmenn på leting etter bildeler på nett var ikke vonde å be, og snart utgjør det norske markedet halvparten av selskapets totalomsetning.
Tjener penger i Norge
I fjor ble det totalt omsatt uoriginale bildeler for 330 millioner kroner. Nesten 124 av disse millionene kom fra norske hobbymekanikere, skriver Finansavisen.
Det er en omsetningsøkning på rundt 40 millioner kroner i forhold til året før.
På bunnlinjen i 2016 så gründer-duoen et overskudd i Norge på 8,4 millioner kroner.
De regner med at 2017 vil gi dem ytterligere vekst på 25-30 prosent.
Jakobsson sier til den norske avisen at de fortsatt prioriterer vekst fremfor lønnsomhet, men at det sakte men sikkert ligger innbakt i planene at de skal tjene bedre her til lands.
Skruvat-gründerne Peter Jakobsson (t.v.) og Roberth Risberg.
Foto: Skruvat
Satser målbevisst i Norge
Skruvats franske eiere Mobivia, som eier rundt 80 prosent av selskapet, støtter Jakobsson og Risberg i veksttankegangen. Gründerne eier 10 prosent hver av selskapet de etablerte for snart 10 år siden.
Jakobsson sier at de bevisst har satset mer aggressivt på det norske enn det svenske markedet de siste årene.
- Sverige er et mer modent marked, og det er vanskeligere å få den samme veksten der, ifølge ham selv.
En av Skruvats argeste konkurrenter i Norge er Komplett-eide Bildeler.no.
(Foto: Skruvat)