Elkjøp går så det suser med en omsetning og lønnsomhet andre i bransjen bare kan drømme om. På nett er det derimot ikke like rosenrødt. Fortsatt er det kun 14,5 prosent av salget som kommer fra nettsalg. Dette inkluderer salg der kundene bestiller på nett og henter i butikk, hvilket utgjør omtrent halvparten av alt deres salg via nett. Til tross for store investeringer og et stort internt fokus, er dette er langt mindre enn det elektrogiganten estimerte i 2010.
- For fem-seks år siden forventet vi at andelen nettsalg ville ligge på rundt 30 prosent av totalomsetningen vår i 2015/2016, sier kommunikasjonsdirektør Åshild Indresøvde til Finansavisen.
Indresøvde tror det er særlig to grunner til at nettandelen ikke er så høyt som forventet.
- For det første øker kompleksiteten til mange produkter. Det gjør at kunden ønsker å snakke med en selger for å være sikker på å få riktig produkt og få det til å fungere. For det andre ser vi at når vi gir samme tilbud i alle kanaler, foretrekker folk fysisk butikk, siden de får både veiledning og produktet med seg hjem umiddelbart.
Totalt selges det elektronikk i Norge for vel 30 milliarder kroner.
(Foto: Joachim Mangen, Elkjøp Nordic)