En av de de viktigste tidene på året for e-handlere er julen. Julen er en periode da vi er svært tilbøylige til å konsumere og mange e-handelsselskaper velger å legge ressurser på tv-reklame og annonsering for å drive trafikk til nettsiden. I tak med økt trafikk via vellykkede kampanjer og den rådende konkurransen, er det viktig at din nettside klarer det økte besøkstrykket.
Maksimalt tre sekunder bør det ta for en besøkende å laste ned din nettside. Også ved høye trafikkvolumer bør svartiden ikke overstige tre sekunder. Nettbrukerens tålmodighet synker for hvert år i takt med at nettsider og applikasjoner blir stadig raskere. Er den nettside for langsom, kommer den besøkende å søke etter tilsvarende produkt på en konkurrerende nettside. Lengre svartider har også vist seg å påvirke både konvertering og Google-ranking negativt. Et studie utført av Amazon viste 1 prosent mindre salg for hvert 0,1 sekund øket nedlastingstid.
Les mer om Amazons test av nedlastingstid (ekstern lenke)
Ved å legge tid på forberedelser før julehandelen kan du fikse og optimalisere din nettside så du er sikker på at dere leverer skikkelig i løpet av den hektiske perioden på slutten av året. Tiden du legger ned på forberedelser, kommer ikke bare hjelpe deg å oppnå en problemfri jul, men også gi deg mulighet til å på sikt analysere resultat, optimere og planlegge kommende infrastrukturinvesteringer.
- Få klarhet i din makskapasitet og om din webplattform er tilpasset dine forretningsmål. Ved å lastteste din nettside eller applikasjonss makskapasitet; hvor mange besøkende kan du betjene uten å få tekniske problemer? Bruk testdata fra lasttester for å finne og eliminere flaskehalser i dine systemer og unngå kostbare infrastrukturinvesteringer ved å utnytte din nåværende plattform på en mer effektiv måte.
- Mål svartider, ikke bare oppetid. Hvor lang tid tar det for dine besøkende å laste ned en side? Maks tre sekunder bør svartiden være for en nettside, dine besøkende har ikke tålmodighet til å vente og for hvert sekund som de besøkende må vente utover tre sekunders-grensen risikerer du at konverteringsraten faller med opp til 1,5 prosent. Få en bekreftelse på at din nettside fungerer mot sluttbrukerne og kontakt din IT-avdeling om problemer oppstår ved å kontinuerlig overvåke din nettside eller applikasjon. Med måledata kan du senere optimalisere din nettside og stille krav til tredjepartsleverandør.
- Sjekk smarttelefon-brukernes opplevelse. De fleste nettsider har i dag en mobiltilpasset / responsiv design, men å bare tilpasse formatet er ingen garanti for en god brukeropplevelse. Det finnes en klar korrelasjon mellom mobilhastighet (3G, 4G), mobile nettsiders størrelse og svartid. Ved å holde mobile nettsider lettvektige, optimalisere stilmaler og bruke webtilpassede fonter, kan utviklere hjelpe dine mobilbrukere å begrense sin surfekostnad og få en bedre brukeropplevelse uansett nettforhold.