Før var det julehandelen som fikk serverne til å falle ned, men i fjor og i år er fredag 27. november blitt dagen for neglebiting. Stopper serverne opp, taper man mye penger og tillit.
- Black Friday var uten sammenligning dagen med høyest trafikk i fjor og vi spår en ytterligere dobling i år, forteller Yngve Bollie, salgsjef i Trollweb som drifter en lang rekke mellomstore norske nettbutikkene.
I disse dager jobber veldig mange av IT-folkene og leverandørene til norske nettbutikker på spreng for å sikre at serverne vil takle besøksflommen fredag om tre og en halv uke. Tall fra Klarna viser en tredobling av trafikken den dagen i fjor og Posten spår en ytterligere dobling av salget i år.
Samtidig er det kostbart å kjøpe inn serverkapasitet som bare blir utnyttet noen dager i året.
Netthandel.no har snakket med to aktører som fikk problemer i fjor og den store utviklings- og driftsleverandøren Trollweb. Sammen tegner de et bilde av hva alle norske nettbutikker bør sjekke og vurdere. Men helt sikre medgir alle tre de ikke blir. Ingen vet hvor høy trafikken blir og alle påpeker hvor komplisert det er å stress-teste en nettbutikk til bunns, for da må man gjennomføre en flom av faktiske, fullførte kjøp.
Les også vår guide: Slik lykkes du med Black Friday og julesalget.
Har brukt millioner
Jernia.no knakk sammen under belastningen i fjor og var nede i en halv dag.
- Vi drifter selv og har investert flere millioner kroner for å sikre oss i år, blant annet kjøpt inn servere som øker kapasiteten 20-30 ganger, forteller Theodor Tollefsen, leder for omnikanal hos Jernia. Det viktigste har dog vært å rydde opp i integrasjon og flaskehalser og sikre at systemer spiller sammen, forteller han til Netthandel.no.
Tollefsen forteller at Jernia nå har laget systemer som sikrer at kunder får se sidene de ber om selv om for eksempel prosessene som gir lagerstatus går tregt.
- Når en kunde spør om lagerstatus på en vare, må vi sjekke mot 150 butikker, noe som klart er ressurskrevende. Klarer man å lage løsninger som unngår slikt, sparer man mye ytelse og investeringer i maskinvare, påpeker han.
Jernia er ellers et godt eksempel på cloud-trenden. For nettopp å kunne skalere bedre, planlegger selskapet på sikt å flytte til cloud-drift og skal kjøpe inn noe reservekapasitet "fra en av de store leverandørene" til Black Friday, forteller Omnichannel-sjefen til Netthandel.no
Oppfordrer til Black Friday-sjekk
Magento-spesialisten Trollweb tar i disse dager kontakt med alle sine kunder. Oppfordring er å nettopp å sjekke og planlegge for høy trafikk på Black Friday.
- Å kjøpe mer serverkapasitet er enkelt nok. Mange kunder har allerede tatt kontakt og kjøpt seg opp for resten av året, forteller Bollie hos Trollweb. Like viktig er det å holde nettbutikken din oppdatert. Fjern ubrukte moduler, finn flaskehalser, få cachet så mye som mulig og let etter hastighetsforbedringer fortløpende, er hans oppfordring.
Usikkerheten understrekes av at Trollweb selv har kjøpt seg reserverkapasitet hos Amazon for å takle Black Friday.
- Det er utrolig vanskelig å planlegge når Black Friday vokser så fort som det gjør, medgir Bollie.
Rydder i alle kroker
Sportklesbutikken Getinspired.no falt ned på Black Friday i fjor på grunn av en konfigurasjosfeil og gikk glipp av mye salg. Dette utløste en større rydderunde i både i IT-systemene og i den fysiske verden.
- Vi bruker nå Black Friday som en deadline for alle mulige ryddeoppgaver man ellers hadde skjøvet foran seg, sier Sindre Landevåg, daglig leder i Get Inspired til Netthandel.no. Det gjelder forsiden på nettbutikken, hva som er på hver produktside, lageret vårt og mye annet. Vi har økt serverkapasiteten noe og har ryddet mye i nettbutikkene vår for å sikre at vi tåler høy trafikk.