At GDPR vil påvirke store deler av detaljhandelen er det vel få som tviler på, men at regelverket også er i ferd med å endre måten butikkjeder tar imot jobbsøknader hadde kanskje ikke alle sett for seg før det nye regelverket kom på plass i sommer.
I danske Salling Group som eier kjedene Netto og Bilka har man nå utviklet et nytt system for å ta imot uoppfordrede jobbsøknader. Mens jobbsøkeren før gjerne stakk innom butikken med sin søknad, må vedkommenende nå sende en sms for deretter å få tilgang til et skjema på nett. På denne måten håper selskapet å unngå at jobbsøknader med sensitive persondata blir liggende i butikk uten tilstrekkelig kontroll.
Overfor Avisen.dk hevder selskapet at endringen ikke har gitt færre jobbsøknader.
- Vi har gjort dette for å beskytte folks persondata, og gjøre det enkelt for våre medarbeidere og ledere, sier kommunikasjonskonsulent i Salling Group Kasper Reggelsen.