ANNONSE

Dyrket.no: - Vi tar industrien ut av maten og lar kundene netthandle direkte hos produsenten

Dyrket.no: - Vi tar industrien ut av maten og lar kundene netthandle direkte hos produsenten
Dyrket.no hopper bukk over flere mellomledd og gjør det mulig for forbrukerne å kjøpe mat og drikke direkte fra over 100 forskjellige leverandører. - Klikk og høst, sier daglig leder og gründer Jørgen Harsem, som lett fikser øl, rødbeter, brød og østers.
Bilde: Bjørn Skomakerstuen
Bjørn Skomakerstuen

- Vi er Bondens Marked på nett, sier Dyrket.no-gründeren Jørgen Harsem som med dagens kjørefart ser for seg 30-50 millioner kroner i omsetning allerede neste år.

ANNONSE

(RUD, BÆRUM): Lokalt produsert mat og drikke brer om seg og blir mer og mer populært blant norske konsumenter.

I et alt annet enn et bondsk område, hvor det er langt til nærmeste grønne gresstust, holder Dyrket.no til.

Vegg i vegg selges det maling, og det kryr av bilrelaterte selskaper på de andre sidene. Likevel er det her hjertet til bedriften som leverer kortreist kvalitetsmat- og drikke fra mer enn 100 forskjellige produsenter holder til.

Direkte fra opphavet

- Vi tar industrien ut av maten, dropper noen mellomledd og lar kundene handle direkte hos produsenten. Med hjelp av teknologi har vi gjort det litt slik det var i gamledager. Den gang da kundene handlet direkte hos slakteren eller frukt- og grønnsakshandleren, sier daglig leder og gründer Jørgen Harsem til eHandel.com.

Han sier at mange av selskapene tidligere har forsøkt seg på nett, men ikke klart å få ut potensialet, og at de nå kan gjøre det de er best på - mens Harsem & Co tar seg av det tekniske og logistikkmessige som kreves for å drive nettbutikk.

- Dette er en vinn-vinn-situasjon for flere parter, sier han.


Bergsmyrene Gård er en av rundt 100 produsenter som selger produktene sine via nettplattformen til Dyrket.no.

Bergsmyrene Gård er en av rundt 100 produsenter som selger produktene sine via nettplattformen til Dyrket.no. Foto: Bjørn Skomakerstuen

Nettkonseptet ble lansert i april/mai i fjor.

Nå vokser selskapet jevnt og trutt med 3-4 prosent i uken. Med den kjørefarten regner Harsem med at de kommer til å omsette for rundt seks millioner kroner i år.

Neste år er 30-50 millioner innenfor rekkevidde.

Organisk og lønnsom vekst

- For oss er det viktig å vokse organisk med lønnsomhet. Vi har opparbeidet oss en veldig lojal og fornøyd kundegruppe som enten er opptatt av god mat eller økologisk mat - eller god og økologisk mat, sier Harsem, som kan skilte med rundt 900 produkter.

I dag leverer de mat og drikke fra Asker til Lillestrøm, men utvider hele tiden nedslagsfeltet etter hvert som de ser hvor det dukker opp nye kunder.

- Kvalitet, dyrevelferd, økologi og kortreist, lokal mat er viktig for oss. Ja, og selvfølgelig miljø, sier Harsem, som sier at de forsøker å bruke et minimum av plast, og at varene enten pakkes i papirposer eller nedbrytbare bærenett.


Papirposene som følger varene får logoen påtrykket manuelt.

Papirposene som følger varene får logoen påtrykket manuelt. Foto: Bjørn Skomakerstuen

- Epler legges for eksempel løst i posene som bestilles.

Omtrent 70 prosent av varene som selges er økologisk. 60-70 prosent av varene som selges er norskproduserte.

- Lime er ingen typisk ting som dyrkes i Norge. Da bruker vi en nisjeimportør som verdsetter kvalitet like høyt som oss, sier Harsem om de få produktene som ikke kommer fra norsk jord.

Klikk og «høst»

Selskapet er ikke avhengig av et stort lager som bugner av varer. Her kommer det jevnlig inn ferske produkter til et sorteringslager ettersom kundene klikker.

Et klikk og den riktige produsenten får automatisk beskjed om å «høste» og klargjøre for levering.

- En del leverandører leverer direkte til oss. Men vi har også en egen bilpark som henter det som trengs for å oppfylle kundenes ønsker. Vi har en leverandør i Nord-Norge som sender frysevarer. Så vi er representert med produsenter fra hele landet, forteller Harsem.


I tillegg til sorteringslageret har de også et tørrvarelager hvor du blant annet finner øl fra St. Hallvards Bryggeri, Eiker Ølfabrikk og Klokk & Co.

I tillegg til sorteringslageret har de også et tørrvarelager hvor du blant annet finner øl fra St. Hallvards Bryggeri, Eiker Ølfabrikk og Klokk & Co. Foto: Bjørn Skomakerstuen

Åtte skal bli flere

For øyeblikket er det åtte ansatte i selskapet som i disse dager er i gang med en ansettelsesprosess.

- Vi trenger flere flinke folk, sier Harsem avslutningsvis.

Del artikkel: