Søk
Close this search box.
Søk
Close this search box.
ANNONSE

Teknisk feil gav kundene gratis varer

Ole Martin N. Evensmo
olemartin@netthandel.no

Expert.no gav sine kunder rabattkode som skulle gi 100 kroner i avslag på totalsummen. En teknisk feil ville det annerledes.

ANNONSE

«I dag får alle 100 kroner i rabatt på alle produkter på expert.no» var budskapet Expert gikk ut med for noen uker tilbake. Planen til Expert var at hvis kundene la inn rabattkoden, skulle de få 100 kroner i avslag på totalsummen, men når kundene la inn koden, ble det trukket fra 100 kroner fra hver enkelt vare. Alle varer under 100 kroner ble dermed gratis og konsekvensene enorme.

Hele kampanjen ble stoppet da man oppdaget den tekniske feilen, men da var det delvis for sent.

- Mange ble levert som avtalt, mens andre ble stoppet helt eller delvis, bekrefter varehussjef Sven Erik Vaagenes i Expert.no overfor Dinside.

Expert er nå i dialog med de berørte kundene og flere har fått tilbud om gavekort da deres ordre har blitt stoppet.

I utgangspunktet er det slik at om kunden har bestilt en vare og fått bekreftet kjøpet, er det å anse som en bindende avtale, selv om prisen er feil. Expert påpeker at de kjenner til sin leveringsplikt, men mener feilen var så grov at de valgte å stoppe hele eller deler av bestillingene.

Forbrukerrådet kan ikke kommentere denne saken spesifikt da de har fått en klage i forbindelse med denne saken, men sier på generelt grunnlag at det kan være lov å gjøre som Expert nå gjør.

- Hvis for eksempel prisen åpenbart er feil, kan avtalen kanselleres, forklarer senior kommunikasjonsrådgiver Ann Hege Skogly i Forbrukerrådet til Dinside.

Også i fjor fikk Expert negativ medieoppmerksomhet for sine kampanjer. Da tilbød Expert 20 prosent avslag til alle som handlet med MasterCard fra DnB, noe som gav leveringsproblemer og misfornøyde kunder: Expert legger seg flate etter iPad-salg (VG.no)

Del artikkel: