Ny nettside, ny nettbutikk og ny logistikkløsning. Milliard-investering i tekniske plattformer skal få den svenske møbelgiganten til å bli enda bedre på digitalfronten.
- På relativt kort tid kommer vår netthandel til å vokse tilsvarende som verdien av et svensk børsnotert selskap, sier Ikeas konsernsjef til Dagens Industri.
Agnefjäll vil ikke si noe om eksakt antall millarder som skal investeres, men omtaler det som en investering av typen mange milliarder.
Les også: Ikea åpner showroom i Oslo
Ønsker økning på nett
Ikeas totalomsetning i fjor var på rundt 300 milliarder svenske kroner. Kun tre prosent av dette, rundt én milliard euro eller omtrent ni milliarder svenske kroner, kunne bokføres netthandel. Likevel, til tross for kun tre prosent omsetning på nett, så har Ikea på nett vokst med cirka 40 prosent i løpet av det siste året.
Om to år håper Agnefjäll, basert på veksten de opplever om dagen, at netthandel alene skal omsette for 38 milliarder svenske kroner.
- Vi klargjør oss for å bli gode i flere kanaler, sier Agnefjäll.
Les også: Ikea lanserer Virtual Reality-tjeneste for de som drømemr om nytt kjøkken
De tre nye plattformene som skal skape økt digital tilværelse for den svenske møbelgiganten settes først i sving i Storbritannia i sommer, mens det fortløpende i løpet av det kommende året rulles ut i samtlige markeder hvor Ikea er representert.
Agnefjälls store utfordring ligger ifølge den svenske avisen i hvordan de skal løse utfordringen med en mest mulig kostnadseffektiv måte å få distribuert alle varene ut i markedet.
Full fart fremover
I fjor omsatte Ikea for rundt 300 milliarder kroner, som ga et pent overskudd rundt 33 milliarder svenske kroner.
Ikea, med konsernsjefen i spissen, håper å omsette for 50 milliarder euro - eller rundt 470 milliarder svenske kroner - i 2020.
Les også: Ikea åpner døgnåpent pick-up point
(Foto: Ikea)