Søk
Close this search box.
Søk
Close this search box.
ANNONSE

Teknologiske endringer: Her er grafen handelsbedriftene frykter

Ole Martin N. Evensmo
olemartin@netthandel.no

Ingen rammes så hardt av teknologiske endringer som de ansatte i varehandelen. Konsekvensene kan bli store for mange norske arbeidstakere.

ANNONSE

Den digitale utviklingen får konsekvenser for alle arbeidstakere, men få vil merke det så raskt og så mye som de ansatte i varehandelen. Det viser en fersk undersøkelse som konsulentselskapet Deloitte har gjennomført, gjengitt i Aftenposten.

For de som er ansatt i bedrifter som tilhører kategorien «stor endring, kort tid», vil de kommende par årene bli dramatiske, selv mange nok vil hevde at endringene allerede begynner å bli synlige. Her finner vi medier, telekommunikasjon og varehandel. I samme kategori finner vi også bank, forsikring, profesjonelle tjenester (ingeniører, advokater, revisorer og arkitekter), utdanning og eiendomsmegling, selv om tidshorisonten her er noe lengre.

Riktignok er Deloitte-analysen gjennomført blant globale selskaper, men det meste er overførbar til det norske markedet.  Med så høy digital penetrasjon som vi har i Norge, har vi imidlertid allerede fått merke den digitale tsunamien og forandringene kan av den grunn bli mindre enn i mange andre land der digitaliseringen ikke har kommet så langt. For eksempel er kontantenes tid snart forbi, nettbanken har tatt helt over for bankfilialene og nordmenn handler mest på nett. Les også om matbutikken som blir helt ubemannet.

Daniel Ras-Vidal, innovasjonspolitisk rådgiver i Abelia, sier til Aftenposten at både bedriftene og myndigheter må ta innover seg hva som er i ferd med å skje.

- I varehandelen vil det for eksempel bli nødvendig med mer teknologikompetanse når selvbetjente kasser og nettbutikker som kolonial.no kommer for fullt. Det betyr ikke at alle butikkansatte skal bli programmerere, men de må ha en større teknologikompetanse enn det som kreves av butikkansatte i dag. Færre vil utføre rutinepregede jobber som å sitte i kassen, samtidig som flere vil bli tjenesteleverandører som bruker avansert plattformteknologi vi kjenner fra delingsøkonomien, sier Ras-Vidal.


X-aksen viser når de teknologiske endringene kommer og og Y-aksen viser hvor store endringene vil bli. Det er Deloitte som står bak den globale analysen. Klikk for å forstørre.

X-aksen viser når de teknologiske endringene kommer og og Y-aksen viser hvor store endringene vil bli. Det er Deloitte som står bak den globale analysen. Klikk for å forstørre.

Foto: Bildet viser roboten Tally som skanner varene i butikken og sjekker at alle varer står på rett sted, hvilke varer som er utsolgt og varer som er feilpriset. Informasjonen sendt til butikkens datasystem og butikkeier får anbefalinger presentert på en app.

Del artikkel: