Kjedene Euronics og Spaceworld Soundgarden mister sin avtale med Telenor fra 1. januar 2017. Euronics har 65 butikker, mens Spaceworld Soundgarden har 43 butikker. Totalt 108 butikker mister dermed retten til å selge Telenors produkter. De har heller ingen avtale med Telia, så dette er åpenbart en uheldig situasjon for de to kjedene.
At Telenor endrer sin salgs- og distribusjonsstrategi er ifølge Morten Evjen i Telehjelpen ikke uventet. I en kommentar til Inside Telecom sier han følgende:
– For netteierne og deres merkenavn Telenor og Telia, som vi i denne sammenhengen kan kalle premiumoperatører, er det knyttet ekstremt høye kostnader til salg via eksterne partnere. Vi ser at både Telenor og Telia satser målrettet på egen distribusjon, og de er nok blant annet motivert av å få ned kostnadene.
Motivasjonen for å si opp de to kundene antas å være ønsket om å satse på egen kanaler og digitale løsninger.
– Kanskje burde Expert og Elkjøp starte sitt eget mobilselskap? Det kan være et effektivt mottrekk mot mobiloperatørene, spør bare Komplett. Elkjøp har også en forhistorie hvor de har støttet opprettelsen av Sense, et mobilselskap som utfordret de store, sier Evjen.