Søk
Close this search box.
Søk
Close this search box.
ANNONSE

- Tester ikke sine nettbutikker

Ole Martin N. Evensmo
olemartin@netthandel.no

Mange norske nettbutikker tester ikke sine nettsider eller de tester så tilfeldig at det gjør vondt verre. Det hevder ekspert på markedsføring og analyse.

ANNONSE

Mange har de siste dagene lest blogginnleggene om hvordan man lager gode landingssider og hvordan man tester og optimaliserer landingssider. Vi har tatt en prat med skribenten Lars Fitje fra markedsføringsselskapet Crevita.

Fitje jobber til daglig med å hjelpe virksomheter med digital markedsføring og optimalisering av landingssider. Han tror norske nettbutikker taper mye penger på grunn av dårlig eller mangelfull testing.

- Vårt inntrykk er at det kun er de færreste nettbutikkene som driver med systematisk testing. Og det overrasker oss, for dette kan være svært lønnsomt. De fleste driver ingen form for testing i det hele tatt, mens noen driver tilfeldig A/B-testing etter innfallsmetoden. Det siste kan være verre enn ingen testing i det hele tatt, fordi man da risikerer å ta beslutninger på sviktende grunnlag, men som andre i bedriften ikke tør å stille spørsmål ved. «Det er jo resultatet av en test…».

Påstanden bekreftes i den foreløpige rapporten fra Test din nettbutikk der 450 nettbutikker har blant annet fortalt om sine rutiner for webanalyse. Hele 27 prosent av nettbutikkene i undersøkelsen oppgir at de ikke bruker webanalyse. 41 prosent bruker webanalyse med e-handelstracking, mens 32 prosent sier de bruker webanalyse.

- Det settes stadig større krav til den som vil hevde seg innen netthandel. Det holder ikke lenger bare å bruke analyseverktøy som Google Analytics, men man må også beherske blant annet AB-testing, splittesting og multivariate testing. Er netthandel i ferd med å bli så teknisk at gode, gammeldagse kjøpmenn sliter med å holde følge på utviklingen og det er IT-nerdene som er i ferd med å bli de nye kjøpmennene i dagens digitale verden?

- Det er ingenting i veien for at «gode, gammeldagse kjøpmenn» også kan være ledende på netthandel. Det er mer et spørsmål om de klarer å følge med i tiden og hvem de allierer seg med for å tilpasse seg den nye virkeligheten, svarer Fitje.

Fitje trekker frem forsiden som et eksempel på en del av nettbutikken som får uforholdsvis mye oppmerksomhet.

- I gjennomsnitt kommer 60-70% av alle besøk til et nettsted ikke via førstesiden. De kommer direkte inn til en underliggende side, som da blir å regne for «landingssiden». Mange tenker ikke over hva som møter en førstegangsbesøkende som ikke kommer inn «hovedinngangen», men det bør de. Små tilpasninger kan være forskjellen på om de rygger ut igjen eller blir kunde.

Del artikkel: