Begrepet «endless aisle» refererer oftest til konseptet med å bruke digitale flater i butikk for å gi kunder og ansatte mulighet til å bestille produkter som ikke lenger er på lager, eller som ikke selges i butikken. Det dreier seg med andre ord om å kunne tilby kunden et større varesortiment – for å selge flere varer. Vi har sett at dette like mye gjelder e-handel og de som bare har visning av produktsortimentet på web, som fysiske butikker.
«Endless aisle» regnes i dag som en av de «hotteste» trendene for å generere mer-salg hos butikkjeder som har en aktiv tilstedeværelse på nett, med e-handel eller en god løsning for produktvisninge med lagerstatus og priser. Men muligheten er der også for de som ikke satser på e-handel! Hvis ikke kjeden allerede har en e-handelsløsning, eller av strategiske årsaker ikke ønsker å selge produktene sine direkte på nett, kan de for eksempel sette opp en egen «in-store bestillingsløsning», eller de kan tilby besøkende i butikk en «app» som kun er tilgjengelig på digitale flater i fysisk butikk. Dette vil gjøre det mulig for kunden å for eksempel finne frem til varer som ikke har en fysisk hylleplassering (de ligger kanskje på lager eller finnes i annen butikk).
Ved å tilby muligheten til å kunne søke opp «out-of-stock varer» fra hvor som helst i butikk-kjeden, åpner bedriften opp for effektiv utnyttelse av lokale lager. Samtidig gir dette større fleksibilitet i forhold til uforutsette forskjeller i salg mellom lokasjoner. Både butikkansatte og kunder har da mulighet for å finne frem til butikker eller lokasjoner hvor fra en kan skaffe varer.
Konsepter som de vi har skissert over bidrar åpenbart til å hjelpe på kundeopplevelsen i butikk – både for kunden, og ikke minst for den ansatte som bedre kan hjelpe kunden der og da. Dagens kunder, som er blitt vant med ekstrem tilgjengelighet til varer og informasjon på internett, har etter hvert de samme forventningene til butikkopplevelsen. Det kan være krevende, men med «endless aisle» konsepter er det i større grad mulig å innfri kundens forventninger før hun forlater butikken. Spontankjøpet beholdes, selv om leveransen skjer i etterkant gjennom hent-i-butikk, eller en postleveranse.
«Endless aisle konsepter» gir med andre ord følgende hovedfordeler:
- Bedre konvertering – og derigjennom høyere totalt salg i fysisk butikk
- Hindre tap av salg og fysisk «bounce rate» (ved at kunden forlater med uforrettet sak)
- Øke kundetilfredshet, skape lojalitet og bygge relasjon (og datagrunnlag)
- Skape et stort utbud av produkter uten plassbegrensning (gjennom kryss-salg og anbefalinger)
- Raskt kunne fjerne produkter med lag omløpshastighet og flytte disse over i «long-tail» utvalg
Hva skal til for å lykkes med å fylle hyllemeter både i butikk og på web?
Mange av bedrifter har i dag også kun et lite utvalg av produktene sine vist på web (som de også har i butikk). Dette kan det være flere grunner til. Mens det i fysisk butikk ofte dreier seg om antall kvadratmeter og rullering av kolleksjoner, er den mest vanlige årsaken til et lavt produktutbud på nett at det er svært tidkrevende å holde store mengder produktinformasjon oppdatert gjennom eksisterende CMS. Det er selvsagt veldig uheldig, fordi det kan føre til at bedriften faktisk har mange flere produkter enn de viser frem, og at dette igjen resulterer i tapte salgsmuligheter.
Product Information Management «PIM» er løsninger og prosesser som gjør det mulig å enkelt å vedlikeholde og administrere store mengder produktinformasjon. PIM er godt egnet for å legge inn, oppdatere og vedlikeholde store mengder produkter. Forenklet man si at en PIM løsning er en web-basert produktdatabase med integrert CMS og mediabank, som automatisk kan oppdatere de forskjellige salgs- og markedskanalene bedriften har.
Effektivitet i handteringen av produktdata er helt nødvendig for å kunne holde et stort produktutvalg oppdatert i flere kanaler, som butikk og på web. PIM gjør arbeidet med å implementere «Endless Aisle»-konsepter enklere!
Tekst: Av Stian Sandal og Magnus Bakken i WebOn