ANNONSE

Thons kjøpesenterimperium vokser - utvider og satser på opplevelser

Thons kjøpesenterimperium vokser - utvider og satser på opplevelser
Olav Thon Gruppen eier og forvalter åtte av de 10 største kjøpesentrene i Norge målt etter butikkomsetning. Her fra Storo Storsenter i Oslo i førjulstiden i fjor.
Foto: Storo Storsenter/pressebilde
Bjørn Skomakerstuen

Fortsatt vekst for Olav Thon Gruppen som omsatte for drøyt 67 milliarder kroner i fjor.

ANNONSE

Olav Thon Gruppen eide og forvaltet totalt 109 kjøpesentre i 2017.

Av disse er 78 hel- eller deleide av Olav Thon Gruppen, og 31 forvaltes for andre eiere. Kjøpesentrene som eies og forvaltes av konsernet i Norge hadde i 2017 en samlet butikkomsetning på 67,212 milliarder kroner - en omsetningsvekst på to prosent fra året før, skriver selskapet i en pressemelding.

Omnikanaltilpasning

- Det er flere faktorer som påvirket omsetningstallene for 2017. Noen av kjøpesentrene våre var under ombygging og det var færre handledager i desember 2017 enn i 2016 – noe som førte til lavere salgstall. Kjøpesentermarkedet har også blitt noe påvirket av økt konkurranse fra andre aktører og netthandel. Besøkstallene på våre kjøpesentre holder seg fortsatt på et høyt nivå og fysiske butikker er viktige. Tilpasning av detaljhandelen til omni-channel fra de fleste aktører er noe som jobbes med og de digitale mulighetene som finnes både for fysiske butikker og nettbutikker kommer til å øke fremover, sier Thomas E. Rønning, direktør for kjøpesenterdivisjonen i Olav Thon Gruppen.

Utvidelser og opplevelser

Flere av konsernets kjøpesentre er under utvidelse, blant annet Amfi Moa i Ålesund, Oasen Storsenter i Haugesund, Amfi Steinkjer og Lagunen Storsenter i Bergen.

- Lagunen Storsenter i Bergen er under utvidelse, og deler av senteret og parkeringen har vært stengt under byggeperioden. Dette har påvirket omsetningen i 2017. Når Lagunen åpner for fullt høsten 2018 vil senteret sannsynligvis bli Norges største kjøpesenter målt i omsetning. Her utvikles det også nye underholdningskonsepter, blant annet flere kinosaler, serveringssteder, treningssenter, kontorlokaler og nye butikker, sier Rønning.

Olav Thon Gruppen satser også stort på opplevelser på kjøpesentrene.

- Vi vurderer kontinuerlig butikksammensetningen og arealene på våre kjøpesentre. Vi jobber med å revitalisere og tilpasse oss markedssituasjonen. Vi satser enda mer på opplevelser som for eksempel kaféer, restauranter, kino og bowling. Helse er også et viktig satsingsområde for oss. Både treningssentre, legesentre og annen helsevirksomhet er noe kundene våre etterspør og synes er praktisk å ha på et kjøpesenter, forteller Rønning.

Hos «söta bror»

Konsernet eier og forvalter totalt 11 svenske kjøpesentre.



  Bilde: Bjørn Skomakerstuen

I Sverige er Olav Thon Gruppen størst på kjøpesentereiendom målt etter areal. De mest kjente kjøpesentrene er Nordby Shoppingcenter, Charlottenbergs Shoppingcenter og Töcksfors shoppingcenter. 

Samlet omsetning i kjøpesentrene i Sverige økte med to prosent til 13,533 milliarder svenske kroner.

Olav Thon Gruppens åtte beste

Omsetning 2017

Sandvika Storsenter - 3,271 miiliarder kroner

Strømmen Storsenter - 3,194 milliarder kroner

Amfi Moa - 2,840 milliarder kroner

Lagunen Storsenter - 2,825 milliarder kroner

Sørlandssenteret - 2,504 milliarder kroner

Storo Storsenter - 2,331 milliarder kroner

Kvadrat - 2,308 milliarder kroner

Sartor Storsenter - 2,160 milliarder kroner

Kilde: Olav Thon Gruppen

Del artikkel: