Roma Mineralvannfabrikk har siden så langt tilbake som 1920 forsynt Romerike-distriktet med lokalprodusert brus, skriver Finansavisen.
Nå blir nedslagsfeltet betraktelig mye større for blant annet appelsinbrusen Asina med meierikjempen Tine på laget.
Onsdag denne uken inngikk brusfabrikken en samarbeidsavtale med Tine Partner, som skal selge Roma-brus i storhushondningsmarkedet over hele Norge.
- Tine gjør det mulig å være liten i en stor verden. Dette gir oss en unik mulighet til å komme ut til kunder over hele landet, sier Katrine Bergersen Klemp, salgs- og markedssjef og en av brusfabrikkeierne, til avisen.
I fjor ble det produsert cirka fire millioner flasker på Lillestrøm, og omsetningen endte på rundt 50 millioner kroner.
- Kundene ønsker mer å drikke
For de fleste av oss så er Tine ensbetydende med melk, smør og ost.
Nå utvider de varekategoriene med leskedrikk fra Romerike. Hvorfor gjør dere det? spør Finansavisen.
Terje Døsrønningen, direktør i Tine Partner, sier at de ønsker å løfte frem mindre produsenter, men legger likevel ikke skjul på at det er meieriprodukter som er kjernevirksomheten deres.
- Vi ser at våre kunder ønsker å kjøpe flere produkter innen drikke. Brus er en stor kategori i storhusholdningsmarkedet. Fra før har vi, i tillegg til melk, en rekke produkter innen drikke, samt en distribusjonsavtale på vann med Isklar, sier han til avisen.
Tine Partner selger egne og andres produkter til restauranter, institusjoner, hoteller og kantiner over hele Norge.
Meierikjempen er en betydelig aktør innen det norske storhusholdningsmarkedet, som i fjor beløp seg til 25,2 milliarder kroner.