Utenom barn tror betalingsselskapet PayPal at nettforhandlere er de som gleder seg mest til jul. Mange får jo inn mesteparten av salgsoverskuddet i denne perioden.
Julehandelen begynner ofte allerede rundt Singles Day og Black Friday, og PayPal har nå trukket frem de faktorene de hevder er vesentlige for å lykkes med julehandelen i år.
- Vi går inn i den viktigste tiden av året for norske og globale forhandlere. Derfor ønsker vi å dele innsikt som vi har tilegnet oss i løpet av de siste årene, sier Jonas Breding, nordisk leder for PayPal i en pressemelding.
1. Klargjør bedriften din
I følge PayPal er det viktig å sørge for sikkerhet, mobiltilpasning, ta hensyn til GDPR og forbedre innlastingsider på nettsiden. Ved å redusere den gjennomsnittlige lastetiden med bare 1,6 sekunder kan man øke årlige inntekter med ti prosent.
Samtidig mener selskapet at det er viktig for kundene å ha flere betalingsalternativer, som de finner kjente, pålitelige og praktiske.
I senere tid har også CRM (Customer Relationship Managment) blitt et essensielt verktøy. Dette hjelper med å systematisere informasjonen om kundene. De nye sky-baserte løsningene for dette skal være både enkle og kostnadseffektive.
Teknologi er åpenbart viktig, men folk er viktigere påpeker PayPal. Derfor er en vesentlig del av klargjøringen til julehandelen å sørge for god opplæring blant de ansatte i bedriften.
2. Planlegg markedsføringen din
PayPal anbefaler alle som driver nettbutikk å velge riktige annonser til rett marked gjennom de beste kanalene når det kommer til markedsføring, da dette skal kunne utgjøre forskjellen mellom gjennomsnittlig- og et vellykket julesalg.
For det første bør man lage et markedsføringsbudsjett. De mest etablerte virksomheten skal i følge PayPal bruke mellom 6-12 prosent av årlig omsetning på markedsføring.
Deretter må man velge kanaler for å være synlig for den rette målgruppen, som kan oppnås ved å bruke søkemotoroptimalisering (SEO), Google Adwords og/eller sosiale medier.
I høytider som jul er kundene gjerne ute etter unike gaveideer, og i følge en forbrukerundersøkelse gjort av PayPal i 2018 mener 1 av 3 at dette med unike gaver er en hovedårsak til at de handler internasjonalt. Dersom man allerede har internasjonale kunder kan man undersøke hvilken høytid en bør rette kampanjer mot på det internasjonale markedet man selger på.
I tillegg er måling viktig, og det utgår fra PayPals pressemelding at en bør bestemme seg for hva man skal måle før man begynner, og dermed følge med for å se om aktivitetene gir resultatene man forventer.
2. Følg opp
Det er også viktig å følge opp selv om julen er over, slik at man kan bruke årets lærdom neste år også.
Det burde dermed foreligge en god prosess for returer og refusjoner, noe som bør være enkelt å finne igjen på nettsiden. Gratis retur kan ofte gi økt salg, da oppfattelsen av risiko reduseres hos nye kunder.
Det er også mange kunder som gleder seg til julen er over, fordi det da gjerne er januarsalg. I tillegg til å markedsføre rabatter og tilbud til besøkende, kan dette være et godt tidspunkt til å ta kontakt med eksisterende kunder og takke for året som har vært.